Luna iunie a găzduit la Reactor, timp de trei zile, un atelier de actorie de film și casting, susținut de Florentina Bratfanof (directoare de casting) și Bettina Lohmeyer (actriță și acting coach). Metoda folosită în cadrul acestui atelier este cea dezvoltată de Susan Batson, actriță, regizoare și acting coach renumită în Statele Unite și nu numai, pentru tehnicile sale în ceea ce privește actoria de film și teatru, ci și pentru colaborările cu nume mari din industria filmului.
Deși are o tradiție de câteva decenii și recunoaștere internațională, metoda Susan Batson nu este foarte populară în România. Datorită Florentinei Bratfanof, care a participat mai mulți ani la rând la masterclass-uri pe această metodă și astfel a cunoscut-o pe Bettina Lohmeyer, există deja câțiva actori și actrițe din România, care s-au familiarizat puțin cu acest mod de lucru.
Bettina Lohmeyer s-a format ca actriță în Germania și s-a întâlnit cu Susan Batson, în cadrul unui workshop, în anii ’90, ajungând la rândul ei să predea această metodă, iar din 2013 face parte din echipa de traineri a studioului Susan Batson din New York. De câțiva ani, ea a început și colaborarea cu Florentina Bratfanof, au susținut mai multe ateliere împreună, iar formatul și contextele în care s-au întâlnit cu participanții s-au tot modificat. Prima lor colaborare în România a fost chiar în anul pandemiei, în varianta online, în cadrul Platformei Internaționale de Teatru București, pentru a ajuta actorii și actrițele să înțeleagă mai bine nevoile unui casting, respectiv cum să facă un self-tape, iar în anul 2022, au lucrat cu participanții selectați la „10 pentru film” din cadrul TIFF-ului.
Anul acesta, cu sprijinul Centrului Cultural German Cluj-Napoca și al Goethe-Institut București, echipa artistică de la Reactor a avut ocazia să exploreze ce înseamnă să lucrezi cu camera și să construiești un personaj 3D, bazat pe principiile identificate de Susan Batson, care sunt explicate și detaliate în cartea sa „Truth: Personas, Needs, and Flaws in The Art of Building Actors and Creating Characters”, publicată pentru prima dată în 2007.
Calitatea de observator pe care am avut-o în cadrul acestui atelier mi-a dat ocazia să descopăr concepte/metode noi, lucruri despre actoria de film și cum se întâmplă coaching-ul pe metoda Susan Batson la cald, dar și să-mi văd colegii și colegele la lucru în alt context, să le văd evoluția foarte palpabilă în acest proces și să „fur” ce ar putea să mă ajute în propria muncă artistică. Am încercat să consemnez în rândurile de mai jos o parte din cum s-a desfășurat acest atelier, mai mult sub forma unui jurnal schematic și cu elemente de „tips & tricks” sau lucruri de reținut.
Ziua 1.
În prima parte a zilei, sunt analizate variantele inițiale de self-tape-uri trimise de participanți, având în vedere recomandările oferite de Florentina Bratfanof pe aspectele tehnice de care trebuie să țină cont (poziția camerei, distanța dintre cameră și corp, fundalul, lumina, alegerea hainelor etc.), respectiv feedback-ul Bettinei Lohmeyer despre aspectele de conținut care țin de construcția personajului (specificitate, limbaj corporal, intensitatea scenei, reacție, spațializare prin felul în care se folosește privirea etc.).
Același fragment de text e spus și filmat în moduri diferite și trebuie să răspundă la aceleași întrebări: Ai spus toată povestea, tot conflictul? Ai arătat toată situația chiar dacă nu apare altcineva în cadru? Ai dat viață completă acestui personaj? Ai proiectat spațiul prin felul în care joci?
Sfaturile primite vin în straturi, transformând ideea de self-tape într-un proces foarte complex. Bucata de text pe care o primești de la un director de casting și pe care trebuie să o filmezi are toate indicațiile și detalii mici care te ajută să înțelegi situația și nu trebuie evitate. Trebuie să respecți timpul directorului de casting și să îi trimiți o singură dublă. Învață textul, nu-l citi! Nu întreba prietenii care e cea mai bună dublă pe care să o trimiți la un casting, trebuie să fii capabil/ă să analizezi singur/ă munca ta artistică. Dacă nu îți place dubla pe care o faci, nu o trimite și lucrează la ea așa fel încât să îți placă.
Când ai experimentat ceva similar cu personajul? Această întrebare e unul dintre motoarele care stau la baza metodei Susan Batson, pentru că întrebarea nu e „dacă ai experimentat”, ci cum experiențele tale se pot conecta cu adevărul personajului pe care îl joci. De aici începe coaching-ul. În a doua parte a zilei Bettina Lohmeyer conduce exerciții care imersează actorii și actrițele în situație și pregătesc terenul pentru momentul în care se strigă: „Motor! Acțiune!” Fiecare caută și găsește ceva din viața personală care poate să dea mai multă importanță situației în care e personajul pe care îl joacă, un moment care ajută și care schimbă calitatea confruntării. Sunt refilmate toate self-tape-urile cu ghidajul și coaching-ul Bettinei.
Words of the day: Nu e despre cum să fii mișcat și emoționat, ci despre cum să fii activ!, Nu te opri înainte să începi!, Be aware!
Ziua 2.
Vizionăm noile variante de self-tape-uri. Fiecare își analizează propria filmare și marchează doar lucrurile care au funcționat comparativ cu prima variantă trimisă. Bettina insistă că doar părțile pozitive contează acum. Toată lumea observă o evoluție considerabilă.
Apar tot mai des concepte și termeni specifici metodei Susan Batson: personalizare și condiție senzorială, personajul tridimensional și cele trei elemente care îl compun: nevoie (need), imagine/instanță publică (public persona) și eroarea tragică (tragic flaw); cele 5 ritmuri (5 beats), cum se manifestă comportamentul specific al personajului, care e supra-obiectivul său.
Lucrul practic cu aceste concepte are la bază bucăți de text care sunt repetate și filmate cu actorii și actrițele în urma coaching-ului și a exercițiilor specifice. În funcție de situația existentă în text și rolul personajului în scena respectivă, metoda Susan Batson are același mecanism și aceiași pași, doar imersarea în propria experiență asemănătoare cu a cea a personajului e diferită sau felul în care imaginația amestecată cu bucăți din propria realitate ajută să se contureze un personaj diferit la fiecare.
Metoda e crystal clear, zice Bettina și de la a doua tură de coaching chiar devine tot mai clară și eficientă. Din modul în care ea ghidează fiecare actor sau actriță, se văd reperele foarte fixe și tehnice, dar și flexibilizarea în lucrul cu temperamentul sau energia persoanei care trebuie să construiască un personaj.
Supra-obiectivul personajului, chiar și când are doar câteva replici, e ce vrea, de fapt, să facă sau să spună în acea scenă, iar asta poate varia, e o alegere. Ce să alegi? – cea mai interesantă alegere, cea care are mizele cele mai mari și care poate crește tensiunea scenei.
Words of the day: Mai bine să ai ritmurile greșite decât să nu le ai deloc!, Energia corpului să fie în acord cu vocea!
Florentina Bratfanof: „După ce am participat câțiva ani la masterclassul lui Susan Batson, am început să explorez în sesiunile de casting, mai ales când nu aveam regizorul cu mine sau când aveam regizori la debut care nu știau cum să folosească procesul de casting, un tip de îndrumare: cum să caute, cum să propună actorilor să caute. Metoda asta este esențială căci este centrată pe explorare colaborativă/împreună, pentru un rezultat viu, truthfull, astfel încât să ajungem la un proces de lucru în care regizorul nu numai îi spune actorului/actriței rezultatul, ci îi dă actorului/actriței pârghii să caute viața în acel personaj/situație.”
Ziua 3.
Metoda Susan Batson e ca o temă pentru acasă. Ea se întâmplă cu mult înainte de a începe filmările la un film sau înainte de a începe propriu-zis repetițiile la un spectacol. Începe, la modul ideal, chiar de la proba de casting sau de self tape și oferă teme individuale care pregătesc actorii și actrițele pentru prima repetiție/prima filmare. Cea mai importantă parte a acestei metode e studiul aprofundat al personajului și identificarea ritmului fiecărei replici sau scene și atribuirea unor acțiuni concrete care să le însoțească, iar asta e ceva ce poate fi extrem de util și celor care se ocupă de dramaturgie/scenaristică sau regie. E ceva ce pot „să fur”. E despre muncă și despre cum să îți perfecționezi tehnica.
În ultima zi de atelier facem un exercițiu practic, primul la care particip și eu, și în care trebuie să identificăm ritmurile (beats) pe replicile dintr-un dialog de câteva pagini. Parcurgem textul, verificăm dacă am nimerit corect și dezbatem fiecare bucată în parte. Pe undeva pare foarte greu și anevoios, pe de altă parte, pare că poate simplifica un proces creativ atunci când lucrurile se împotmolesc.
Words of the day:
Bettina Lohmeyer: „Fii activ! Nu putem forța nimic, dar putem recurge la acțiune. Rămâi activ! Metoda e despre umanitate, despre adevărul comportamentului uman, chiar dacă lumea din jur se schimbă foarte mult. Dacă trebuie să o joc pe lady Macbeth, o pot juca pentru că și eu m-am simțit nesigură de foarte multe ori. Folosind această metodă, pot să accesez experiența adevărată care să mă conecteze cu nevoia personajului. Coaching-ul meu după metodele originale s-a transformat odată cu transformările din lume. În ultimii ani, am observat că actorii tineri și actrițele tinere au devenit mai fragili. Exigența poate nu e cea mai bună cale, ci mai degrabă să lucrezi cu situațiile participanților. Eu iau mereu decizii în funcție de energia grupului. Nimeni nu poate fi forțat să treacă printr-o experiență sau să retrăiască o traumă. Acum 30 de ani era diferit, pe mine nu m-a afectat, dar acum e diferit. Eu trebuie să susțin procesul, trebuie să ajut scena fără să forțez pe cineva să ajungă undeva unde nu e sănătos. Metoda presupune să ne concentrăm pe comportamentul uman, dar într-un mod sănătos.”
Pentru a va oferi o experienta de navigare mai buna acest site foloseste cookies.
Daca esti de acord cu acestea, inchide aceasta notificare sau afla mai multe despre setarile cookies aici | OK, inchide