Aldona Mikulska: „Când a fondat Cricoteka, Kantor s-a gândit la o arhivă vie”

Spectrele Orașului comoară. “We got one that can see” [1]
aprilie 23, 2025

Echipa Cricoteka, din care faceți parte în calitate de directoare de proiecte, a pregătit pentru FITS2025 o expoziție specială dedicată memoriei lui Tadeusz Kantor. Expoziția va fi vernisată pe 21 iunie, la Muzeul Brukenthal din Sibiu, în cadrul FITS, și se intitulează Costum/ Sculptură/ Corp. Obiectele teatrale ale lui Kantor, așa că întrebarea mea este ce include exact această expoziție? Ce fel de obiecte vor vedea oamenii în ea până la finalul lunii august cât rămâne deschisă?

Expoziția constă în obiecte – costume și recuzită – din colecția Cricoteka. Cricoteka a fost fondată de Tadeusz Kantor în 1980 ca o arhivă vie a teatrului său. Încă din anii 1960, Kantor a început în mod conștient să colecționeze obiecte teatrale care, în modelul tradițional în teatru, ar fi fost de obicei aruncate sau reutilizate. În mâinile lui, acestea au căpătat statutul de opere de artă, obiecte simbolice și sculpturi.

Expoziția este un eveniment extrem de teatral, motiv pentru care a fost atât de important pentru noi să o includem în programul unora dintre cele mai semnificative festivaluri de teatru nu doar din România, ci și din Europa – FITS și FNT. Alături de recuzita și costumele din cea mai semnificativă perioadă a lucrării lui Kantor – Teatrul Morții, cu producții precum Clasa moartă și Wielopole, Wielopole – expoziția include și costume uimitoare dintr-o montare cu Rinocerii lui Ionesco semnată de Piotr Pawłowski la Teatrul Stary din Cracovia. Acestea exemplifică modul în care imaginația teatrală a lui Kantor a rezonat cu tendințele mai largi din artă, în special fascinația sa pentru Informel. Una dintre cronicile pe marginea producției cu Rinocerii, care a avut premiera în 1961 la Teatrul Stary din Cracovia, menționa tocmai dominația aspectelor vizuale și estetice ale decorului de scenă. Dar când înțelegem că Kantor a fost înainte de toate pentru el însuși – un pictor, considerat în Polonia ca unul dintre cei mai remarcabili după Al Doilea Război Mondial, putem vedea că gândirea sa picturală a fost forța motrice din spatele teatrului său.

Foto din arhiva Cricoteka

Foto din arhiva Cricoteka

2. Ați acordat multă atenție contextualizării acestei expoziții și ați invitat cercetători și artiști să vorbească despre opera lui Kantor. Care sunt subiectele alese pentru a crea un cadru academic pentru opera lui Kantor?

Deoarece deschiderea expoziției coincide cu cea a Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu este o oportunitate perfectă de a împărtăși mai multe despre acest artist extraordinar cu un public internațional. Vom începe prin a marca cea de-a 50-a aniversare a premierei piesei Clasa moartă de Tadeusz Kantor. Această producție a sa, cea mai faimoasă, a lansat Teatrul Morții. Cu această piesă, Teatrul Cricot 2 a efectuat turnee în întreaga lume, ceea ce ne duce la următorul subiect – influența globală pe care Kantor a avut-o asupra teatrului. Vom vorbi, de asemenea, despre actorii teatrului lui Tadeusz Kantor, explorând legătura lor cu el și modul în care timpul petrecut la Cricot 2 le-a modelat ulterior parcursurile artistice. Un alt subiect important va fi expoziția în sine și costumele prezentate în cadrul acesteia, discutate prin prisma viziunii lui Kantor despre Costumul ca Cochilie pentru Metamorfoza unui Actor. De asemenea, dorim să prezentăm Cricoteka însăși – ca pe o instituție care păstrează memoria uneia dintre cele mai efemere forme de artă: teatrul.

Această discuție polifonică va fi îmbogățită cu material vizual, iar întreaga sesiune va fi moderată de Octavian Saiu, prietenul nostru din rețeaua Legacy of Performing Arts Centers.

3. Cricoteka pregătește în acest an o nouă ediție a festivalului anual Playing with Kantor (Jucând-ne cu Kantor), cu România ca invitat special, eveniment pentru care lucrăm împreună încă de anul trecut, eu fiind curatoarea acestei ediții. Aș vrea să explicăm cititorilor români care este scopul acestui eveniment și cum se integrează festivalul în puzzle-ul moștenirii lui Kantor, atât de bine protejat de Cricoteka?

După cum am menționat anterior, misiunea principală a Cricoteka este de a păstra moștenirea Teatrului Cricot 2. În același timp, suntem conștienți că arhivarea, fără un angajament activ cu ceea ce este actual și semnificativ pentru publicul de astăzi, riscă să devină un cimitir al trecutului. Kantor însuși, când a fondat Cricoteka, a scris despre o arhivă vie.

Pot spune cu încredere că am reușit să păstrăm această moștenire „vie” – tratând opera lui Kantor ca o sursă continuă de inspirație și invitând artiști contemporani semnificativi din teatrul și artele vizuale în programele noastre. În ultimii opt ani, am organizat Playing with Kantor, care a început ca o serie de proiecții de filme cu producții teatrale din alte culturi ce reflectau idei sau forme kantoriene. În ultimii trei ani, festivalul a evoluat, devenind o lupă prin care explorăm fenomenele teatrale din regiuni geografice specifice.

Anul acesta, ediția românească vine într-un moment unic – în timpul sezonului cultural Polonia – România, când descoperim cultura voastră în profunzime. Vizionăm filme românești, admirăm arta voastră și vom experimenta evenimente teatrale extraordinare. Cred cu tărie că impulsul de a explora punctele de contact dintre sensibilitatea lui Kantor și cea a artiștilor români contemporani nu doar că evidențiază relevanța operei sale astăzi, dar oferă și o oportunitate perfectă de a prezenta forța teatrului românesc publicului polonez.

Mai multe detalii despre Playing with Kantor -Romania, în curând.

Pentru a va oferi o experienta de navigare mai buna acest site foloseste cookies.

Daca esti de acord cu acestea, inchide aceasta notificare sau afla mai multe despre setarile cookies aici | OK, inchide