FITS2025: De la baletul dronelor la bijuterii spectacologice

Secundar devine principal la Teatrul Național
iulie 8, 2025
Centenar în familie
august 19, 2025

Ediția a 32-a a Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu  (20-29 iunie) a continuat să scrie o poveste care e despre relația cu orașul, despre deschiderea către cât mai largi categorii de public, despre bucuria descoperirii creativității începând cu spectacolele de stradă și continuând cu cele din interior. Deschiderea marcată de un spectacol de drone, inedit coregrafiat, incluzând momente de poezie și vizibil de peste tot din oraș, a confirmat preocuparea organizatorilor pentru incluziune, dar și pentru incorporarea în mod creativ a tehnologiilor digitale care ne domină deja existența. Programul festivalului a inclus multe spectacole remarcabile despre care au apărut deja cronici de-a lungul timpului în paginile Scena.ro, precum și o serie de bijuterii spectacologice, semnate de artisti preocupați de cartografierea unor noi realități sau sensibilități, explorări valoroase care extind semnificativ teritoriul la care are acces cercetarea artistică.

Am scris despre câteva dintre ele, Morții nu mai mănâncă iaurt semnat de Tiago Rodriguez, Futur4, o creație marca Rimini Protokoll, respectiv Lungul drum al zilei către noapte de Eugene O Neil, în regia lui Timofey Kulyabin și veți putea citi pe larg articolul în următorul număr în print al Scena.ro, care apare la începutul lunii septembrie.

FUTUR4_HP©maxborchardt

FUTUR4_HP©maxborchardt

Acum doi ani, când Tiago Rodriguez a venit la București în FNT cu spectacolul său Catarina sau plăcerea de a ucide fasciști ne-a șocat cu viziunea lui despre creșterea pericolului extremismului de dreapta, care la noi încă nu devenise atât de evident o realitate. Între timp, avertismentul de atunci s-a adeverit și suntem cu toții la fel de îngrijorați cum era el atunci când a creat acest spectacol prezentat în turneu peste tot în lume (cel mai recent la New York în 2024). 

Dar artistul continuă povestea lui în teatru pe mai multe paliere, animat de dorința de a le da voce actorilor, și nu de a-i folosi pentru interpretarea unor roluri imaginate de el, așa cum declară adesea (1). Anul acesta, la Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu, a fost prezentat spectacolul lui Morții nu mai mănâncă iaurt, parte dintr-o serie mai amplă denumită Histoire(s) du Theatre (2).

Mai multe despre spectacol în versiunea în print a Scena.ro, numărul 69 (3)/2025, în curs de apariție.

La conferința care a marcat premiera coproducției Future4 în cadrul FITS 2025 au fost lansate sau reiterate o serie de idei fundamentale legate de rolul culturii, cum ar fi „școala trebuie să fie un laborator, locul în care găsești mărul și încerci să-l mănânci în alt fel!” (Daniel Wetzel/Rimini Protokoll), „avem o responsabilitate să punem oamenii împreună și să fundamentăm înțelegerea reciprocă” (Joachim Umlauf/Goethe Institut) sau „prin cercetare artistică poți face vizibile poveștile invizibile” (Nicole Colin/ coordonatoarea proiectului NARDIV, din care face parte spectacolul). Sprijinită fiind de mai multe entități (3), noua producție reflectă interesul tot mai amplu în societate pentru Inteligența Artificială. Mai exact, cum poate fi ea utilizată, care sunt beneficiile și care îi sunt limitele, care pot fi pericolele folosirii ei nereglementate, etc. 

Mai multe despre spectacol în versiunea în print a Scena.ro, numărul 69 (3)/2025, în curs de apariție.

1 https://www.youtube.com/watch?v=Nm6sM5HAFmw

2 O producție NTGent, în colaborare cu Culturgest Lisboa, Piccolo Teatro Milano – Teatro d’Europa și Wiener Festwochen.

3 O producție Rimini Apparat cu sprijinul Goethe-Institut București, Hessisches Staatstheater Wiesbaden, Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu / Teatrul Național „Radu Stanca” Sibiu (România), Theater RAMPE Stuttgart și Theater im Pumpenhaus. Producție finanțată prin programul „NARDIV – United in Narrative Diversity? Cultural (Ex-)Change and Mutual Perceptions in Eastern and Western Europe at the threshold of the digital age”, finanțat prin programul Horizon Europe al Uniunii Europene, conform acordului de grant nr. 101095171. Cu sprijinul Fundația Baden-Württemberg și Kunststiftung NRW.

Pentru a va oferi o experienta de navigare mai buna acest site foloseste cookies.

Daca esti de acord cu acestea, inchide aceasta notificare sau afla mai multe despre setarile cookies aici | OK, inchide