Gala HOP: Itinerariu de la mitul antic la manifest contemporan, și invers

Aer în stagiunea de toamnă la Teatrul Metropolis
august 28, 2025
Festivalul Enescu. Spre ce se îndreaptă opera secolului XXI?
septembrie 18, 2025

De 28 de ani, Gala Tânărului Actor HOP le oferă absolvenților facultăților de Teatru din întreaga țară ocazia de a se întâlni într-un cadru profesionist și de a performa. Evenimentul are forma unui concurs deschis, coordonat de un director artistic care propune o temă – specifică sau generală – și îi ghidează pe participanți pentru a-și valorifica la maximum creativitatea și a susține cele mai bune reprezentații în fața unor profesioniști din domeniu. Dincolo de ideea de competiție, Gala HOP rămâne, an de an, un prilej de întâlniri menite să îi sprijine pe tinerii actori în viitoarea lor carieră.

De-a lungul celor 28 de ediții, marea a fost mereu locul de întâlnire al tinerilor actori, iar anul acesta sunetul albatroșilor a răsunat din nou în larg, marcând această reîntâlnire. Pentru a doua oară consecutiv în postura de director artistic al galei, Erwin Șimșensohn (regizor, manager, actor) i-a invitat pe cei 25 de artiști selectați la Teatrul de Stat Constanța și i-a provocat cu o temă pe cât de dificilă, pe atât de incitantă – „Povești vechi, atitudini noi”.

Tema principală a acestei ediții a readus în discuție necesitatea înțelegerii teatrului antic ca formă de expresie artistică. Provocarea de a aduce un fragment din dramaturgia antică în prezent, prin filtrul propriilor gânduri și întrebări, s-a dovedit interesantă de urmărit la fiecare participant în parte. Cele două secțiuni ale competiției – individuală și de grup – au presupus pregătirea a câte două momente: la proba liberă, concurenții au prezentat fragmente din teatrul antic recontextualizate în prezent, iar la proba impusă – „câteva secole mai târziu” – au interpretat texte din dramaturgia românească contemporană. Astfel, pe scena galei, personaje antice precum Medeea, Desdemona, Lysistrata, Clitemnestra, Oreste sau Creon s-au întâlnit, simbolic, cu personajele și textele dramaturgilor noștri contemporani: Mihaela Michailov, Alexandra Badea, Leta Popescu și Radu Iacoban.

Fiecare tânăr actor s-a făcut remarcat în acest traseu de la mitul antic la manifestul contemporan. Au apărut numeroase comentarii politice, reflecții asupra condiției femeii în societate, accente feministe, satire la adresa puterii, dar și experimente curajoase – precum introducerea inteligenței artificiale în mijlocul unei drame antice.

Dintre cei premiați, Aurelian Culea[1] a propus la proba liberă una dintre cele mai reușite adaptări. Într-un an în care am auzit frecvent chemarea la „măreția unei țări”, el a imaginat un Creon care aspiră la „Make Teba Great Again”, alergând pe pistă, încurajat de o voce AI ce îi repetă că este cel mai bun în tot ceea ce face. Această punere în oglindă între personajul antic și atitudinile prezentului a fost nu doar ingenioasă, ci și plină de umor. Siguranța de sine a personajului, construită pe măreția cuvintelor – adesea lipsite de fond – a ieșit la iveală prin interpretarea atent pregătită și prin accentele subtile pe care actorul le-a adus în joc. În cea de-a doua probă, în rolul Directorului din textul În zori lumina e mai aspră de Mihaela Michailov, Aurelian a dovedit maturitate artistică prin atenția acordată fiecărui detaliu al personajului său. Este un actor care știe să-și traducă textul cu multă claritate, motiv pentru care nu e de mirare că a fost remarcat și de juriu. Totuși, valoarea și potențialul său merită să se afirme și dincolo de scena Galei HOP.

Aurelian Culea. Credit foto: Andrei Gindac. Two Bugs

Aurelian Culea. Credit foto: Andrei Gindac. Two Bugs

Un alt actor care s-a remarcat prin naturalețe și precizie este Costin Stăncioi[2], în cele două momente alese: It’s Not You, It’s Medeea, unde a interpretat rolul lui Iason, și Vrabia de Leta Popescu, unde l-a jucat pe Anton. În primul text, propune o interpretare impunătoare, dar și comică prin sinceritatea ei. Expresia „It’s Not You, It’s Medeea”, în care vina nu cade asupra povestitorului, ci asupra Medeei, devine laitmotivul momentului său, prin care încearcă să-și convingă audiența cu carismă, dar și cu groază. În cel de-al doilea text, naturalețea și sinceritatea sa scenică ies și mai mult la iveală: Anton este un personaj extrem de carismatic, pe care Costin îl conturează astfel încât publicul să râdă, dar și să se emoționeze.

Tot dintre cei premiați, Cristina Bordeanu[3] a adus un moment de mare emoție la proba impusă, interpretând rolul Olgăi din În zori lumina e mai aspră. Cu multă fragilitate, ea a construit un personaj vulnerabil, dar care nu cere milă, păstrând totodată un aer ludic. În contrast, la momentul inspirat din teatrul antic – un colaj din mai multe texte – Cristina s-a remarcat printr-o energie mult mai puternică și printr-o prezență impunătoare.

În altă ordine de idei, dincolo de premianții Galei, au existat și alți actori care s-au remarcat și pe care mi-ar plăcea să-i urmăresc în continuare în parcursul lor artistic, pentru că promit foarte mult. Unul dintre ei este Otniel Floruț, care a impresionat în ambele momente prezentate: rolul Directorului din textul Mihaelei Michailov și Medeea după Euripide, unde a adus la suprafață o combinație surprinzătoare de fragilitate și forță chiar în interpretarea acestui personaj. Teodora Tudose s-a remarcat prin carismă și naturalețe, Rania Zane prin rafinamentul său scenic, Veronica Odagiu prin scena plină de umor din textul „(In)Corect” de Leta Popescu, unde a interpretat rolul Ralucăi, iar Buse Özgül prin maturitatea adusă în momentul „Medeea este mama mea!”.

Totuși, Gala HOP din acest an a avut și un moment mai puțin fericit pentru cele trei grupuri înscrise la această categorie. Deși momentele propuse ar mai fi putut fi îmbunătățite din perspectiva construcției scenariului și a susținerii argumentului, ele au respectat tema și au prezentat, fără îndoială, cea mai bună versiune a lor. Motivația juriului[4] de a nu acorda niciun premiu la această secțiune a rămas neexplicată, chiar dacă acest lucru ar fi fost necesar, deoarece rolul Galei este de a sprijini artiștii aflați la început de drum. Sigur, putem privi și invers – lipsa unei recunoașteri poate fi ea însăși o lecție valoroasă. Totuși, fiind vorba de o gală care presupune deja o preselecție riguroasă, cred că astfel de alegeri, de a nu recompensa deloc o categorie, ar trebui evitate. Nu e de mirare că decizia a stârnit discuții pe rețelele sociale. Mai mult, Adrian Tibu (manager al Teatrului Gong din Sibiu) a lansat online invitația pentru cele trei grupuri de a-și prezenta momentele pe scena teatrului și de a primi acolo un premiu. Rămâne de văzut dacă se va întâmpla, dar m-aș bucura să se concretizeze.

Altfel, Gala HOP și-a continuat tradiția începută în urmă cu 28 de ani, propunând o temă provocatoare și intensă, care le-a pus imaginația la încercare și a adunat din nou, pe malul mării, oameni din domeniu aflați în căutarea tinerelor talente gata să-și înceapă viața pe scenă.

_______________
[1] Premiul „ŞTEFAN IORDACHE” – Marele Premiu al Galei Tânărului Actor HOP
[2] Premiul pentru cel mai bun actor; Premiul pentru prestanţă, rostire scenică şi expresie corporală; Premiul „1/10 pentru FILM la TIFF”
[3] Premiul pentru cea mai bună actriţă
[4] Juriul Galei a fost format din: Marina Constantinescu (critic de teatru, scriitor, realizator TV), Andreea Grămoșteanu (actriță), Adrian Văncică (actor), Bobi Pricop (regizor) și Vladimir Anton (regizor)

Pentru a va oferi o experienta de navigare mai buna acest site foloseste cookies.

Daca esti de acord cu acestea, inchide aceasta notificare sau afla mai multe despre setarile cookies aici | OK, inchide