The Miraculous Song / Retracing Bartok 2022

ARTA DESCHIDE ȘCOALA. PEDAGOGII FLUIDE FNT 32
octombrie 26, 2022
Asociația Culturală Control N & Zbang Film prezintă Interior/Exterior Un spectacol al zidurilor pe care le-am ridicat în noi
noiembrie 2, 2022

29 OCT __ 19:00 __ Sala Multifuncțională, Consiliul Județean Timiș

Luând numele de la faimosul balet a lui Bartók, renumitul duo format din pianistul newyorkez de origine română Lucian Ban și violistul american nominalizat la Grammy Mat Maneri se întorc la Timișoara pentru The Miraculous Song / Retracing Bartók 2022.

Comisionat de JazzUpdates și curatoriat împreună cu cei doi muzicieni, conceptul muzical propus pentru această ediție a Retracing Bartók abordează o serie de cântece de recoltă, colinde, piese instrumentale și vocale colectate de Bartók în Transilvania și Banat la începutul secolului XX, pentru a scoate la iveală miracolul și forța vitală a acestor cântece populare prin limbajul improvizației și jazz-ului contemporan.

Lucian Ban și Mat Maneri au lucrat pentru prima dată împreună în 2009 cu octetul multiplu premiat Enesco Re-Imagined, urmat de diverse proiecte, printre care un trio iconic pentru avangarda europeană Evan Parker (Sounding Tears), propriul cvartet microtonal al lui Mat Maneri, DUST și pregătesc acum lansarea Oedipe Redux, o interpretare radicală a operei lui George Enescu. Modul lor radical de reinterpretare a cântecelor populare transilvănene este, după cum spune JAZZ TIMES, „un act de omagiu, cât și de transformare” și a adus aprecieri imediate în rândul fanilor și a criticilor de specialitate.

Numit de ziarul britanic The Guardian “A name to watch” și considerat “unul dintre cei mai talentați pianiști de jazz care s-au mutat la NYC” (Bruce L. Gallanter, Downtown Music Gallery), Lucian Ban și-a câștigat renumele pe scena jazz-ului internațional printr-o serie de albume și colaborări cu nume de primă mână și este recunoscut pentru sinteza extrem de personală între jazz și muzica tradițională românească, pentru reimaginarea muzicii lui George Enescu prin prisma improvizației și pentru căutarea unui ideal al jazz-ului cameral. Muzica lui a fost descrisă drept “un triumf al comunicării emoționale și muzicale” (All About Jazz), “răvășitoare, misterioasă” (New York Times), “neortodoxă dar fascinant de frumoasă” (The Guardian), “atemporală și plină de viață” (Downbeat).

Nominalizat în 2006 la Premiile Grammy pentru „Cel mai bun album de muzică alternativă”, Mat Maneri este recunoscut drept unul dintre cei mai creativi muzicieni de jazz de azi, un adevărat „copil nebun” al avangardei americane. În 1990 Mat a fondat prestigiosul Joe Maneri Quartet împreună cu tată său și cu Randy Peterson. Mat a început să scoată albume ca lider de grup în 1996 și a dezvoltat patru ansambluri muzicale. Pianiștii Paul Bley, Cecil Taylor, Matthew Schipp și Borah Bergman l-au solicitat pe Mat Maneri să lucreze cu ei în locuri precum Montreal Jazz Festival, Library of Congres și în concerte pe scene din toată Europa. Fără să poată fi inclus într-o categorie anume, datorită versatilității sale muzicale, Mat a mai lucrat cu Joe Morris, John Medeski, Tim Berne, Cecil McBee, T.K. Ramakrishnan, Franz Kogelman, Roy Campbell, Spring Heel Jack, Draze Hoops și apare pe CD-ul Remixex al Illy B Eats. Celebra revista All About Jazz il descrie in termeni fara echivoc „Mat Maneri a schimbat felul în care lumea jazz-ului ascultă vioara și viola”

Având în vedere originalitatea și singularitatea duo-ului în jazz-ul de astăzi, The Miraculous Song / Retracing Bartók promite să fie un eveniment revelație.

Lucian Ban si Mat Maneri foto credit: Mircea Albutiu

Transylvanian Folk Songs – printre cele mai bune apariții discografice ale anului 2020 in lume

“Transylvanian Folk Songs”, albumul înregistrat în 2018 la Sala Baroc a Muzeului de Artă din Timișoara în cadrul Retracing Bartók, cu Lucian Ban la pian, violistul american Mat Maneri și celebrul saxofonist britanic John Surman, se bucură de ecouri în presa internațională și este nominalizat printre cele mai bune discuri de jazz ale anului 2020 din lume.

După ce prestigiosul Național Public Radio din Statele Unite a difuzat o cronică audio în luna Mai 2020, incluzând fragmente din muzica celor trei și o analiză rafinată a acesteia, cronică preluate de sute de radiouri locale, albumul a fost propulsat în topul BILLBOARD (unul dintre cele mai vechi și reputate topuri muzicale din lume) unde a rămas timp de mai multe săptămâni. Criticul NPR Kevin Whitehead scrie despre „misterul și claritatea cu care trio-ul infuzează cântecele tradiționale din Transilvania, despre cum pianul cântă precum clopotele unei biserici”. Revista JAZZ TIMES descrie albumul drept “un act de tribut, dar și de transformare” în timp ce JAZZIZ vorbește despre „dansul impunător al saxofonului bariton cu ritmul pianului și sunetul riguros al violei”. În iunie 2020 criticul olandez Henning Bolte include albumul în Europe Jazz Media Chart apreciind „conexiunea profundă a celor trei muzicieni la esența colecției lui Bartók”, în timp ce prestigioasa revistă britanică The WIRE descrie interpretarea lui Ban drept ”luxuriantă și romantică, în timp ce viola geme, iar clarinetul murmură precum un râu subteran”. Albumul este remarcat și de cunoscutul ziar Financial Times care îi dedică o cronică în print cu titlul “Dansuri sătești reinterpretate / Village dances with a fresh spin”.

La finalul anului 2020, albumul a fost inclus în topul criticilor de jazz la National Public Radio pentru cea mai bună muzică din 2020, precum și în Balkan World Music Charts TOP 20 for 2020 precum și în Best of 2020 al jurnalistului Karl Lippegaus de la Deutchlandfunk Radio Germania și în Jazz Suite TOP 2020 Albums în Polonia. Transylvanian Folk Songs a fost nominalizat de revista New York City Jazz Record la BEST OF 2020 (Honorable Mentions)

Articole și cronici despre album au apărut și în numeroase publicații americane dedicate jazz-ului, printre care Jazz Times, Jazziz, Jazz Views, Jazz Trail, dar și în publicații din Brazilia, Suedia, Iran, Latvia, Ungaria.

Proiectul Retracing Bartók este un proiect multidisciplinar de arheologie culturală, conceput ca o celebrare a extraordinarei diversități și bogății a muzicii românești tradiționale, fiind în același timp o reflecție artistică asupra transformării cântului popular în cultura contemporană și o reconstituire a poveștii lui Béla Bartók în România și a dragostei lui pentru muzica din această parte a lumii.

Dezvoltat de-a lungul mai multor ani începând cu 2018, Retracing Bartók își propune să identifice și să aducă alături muzicieni, etnografi, muzeografi, antropologi, artiști vizuali, operatori culturali și instituții într-un proces participativ deschis exploatării patrimoniului cultural prin forme contemporane multidisciplinare de cunoaștere, facilitare și consolidare a mecanismelor de producție culturală în vederea pregătirii scenei locale pentru anul 2023.

Proiectul Retracing Bartók face parte din programul Timișoara 2023 Capitala Europeană a Culturii si este finanţat de Consiliul Județean Timiș, prin programul TimCultura 2022.

Bilete la concert __ 29 OCT.

Pentru a va oferi o experienta de navigare mai buna acest site foloseste cookies.

Daca esti de acord cu acestea, inchide aceasta notificare sau afla mai multe despre setarile cookies aici | OK, inchide