Luni, 28 decembrie, ora 0:00, Radio România Cultural difuzează în premieră Totul e bine când … se termină de Andreea Tănase, adaptarea radiofonică și regia artistică Mihnea Chelaru.
Producția Totul e bine când ….se termină de Andreea Tănase face parte din programul Debut dramaturgic la teatrul radiofonic prin care lansăm anual – începând cu anul 2017 – un tânăr dramaturg promițător aflat la începutul carierei și susținem afirmarea noii generații de autori dramatici.
Absolventă a Facultății de Arhitectură București (generația 2014), AndreeaTănase urmează Masteratul de Scriere dramatică de la Universitatea de Arte Târgu Mureș unde este studentă în ultimul an. Andreea Tănase s-a lansat cu primul ei text dramatic Totul e bine când ….se termină, dezvoltat în cadrul rezidențelor Drama5 organizate anual de teatrul independent Reactor de Creație și Experiment Cluj. Textul a fost montat în premieră absolută la Reactor în regia lui Radu Nica în stagiunea 2019-2020. Calitățile scriiturii dramatice a Andreei Tănase au fost reconfirmate în februarie 2020 de premiul Concursului de Dramaturgie Contemporană Corneliu-Dan Borcia, ediția a doua, organizat de Teatrul Tineretului Piatra Neamț. Textul câștigător, 98% (decizia corectă) a fost montat la Teatrul Tineretului în stagiunea curentă (2020-2021) de regizoarea Elena Morar.
Totul e bine când…se termină, prima piesă a Andreei Tănase, este o falsă comedie, inspirată de criza de cuplu de la mijlocul vieții. În răspăr cu ceremonialul nunții, cuplul în criză organizează o petrecere de divorț. În acord cu vremurile, petrecerea e virtuală, se desfășoară în transmisie live pe pagina de facebook a cuplului unde își invită prietenii, dar la care pot participa și necunoscuții curioși să tragă cu ochiul/urechea la viața și intimitatea celorlalți. Tehnica scriiturii dramatice alternează prezentul cu rememorarea unor momente din viața cuplului. Deznodământul, cunoscut de la bun început, prilejuiește rezolvări sonore care permit adâncirea planurilor narative și dezvoltarea unui spațiu sonor bogat. Petrecerea de divorț este, în fond, pretextul unor flash-back-uri ale momentelor importante pentru cei doi soți, dar și expunerea echilibrului instabil al cuplului. Dialogul alert, cu umor cinic pe alocuri, imprimă ritmul piesei și o recomandă pentru o producție sonoră. Tonul detașat al protagoniștilor ascunde suferința personajelor, iar comunicarea virtuală răspunde standardelor de convivialitate și bravură optimistă impuse de mediul online. Aparenta comedie virează la final spre o mărturie amară despre imaturitatea și instabilitatea emoțională cu care cei doi protagoniști își distrug cuplul. Distribuția aduce la microfon doi actori cu experiență și versatilitate în a urmări meandrele sentimentelor cuplului în divorț: Nicoleta Lefter și Cristian Iacob. Finalul convertește petrecerea într-o ședință terapeutică de maturizare a personajelor.
Totul e bine când… se termină de Andreea Tănase
Adapatrea radiofonică, regia artistică şi sound design: Mihnea Chelaru
Muzica originală: George Marcu
În distribuție: Nicoleta Lefter și Cristian Iacob
Regia de montaj: Florin Bădic
Regia de studio: Janina Dicu
Redactor: Oana Cristea Grigorescu
Producție TNR decembrie 2020
Teatrul Național Radiofonic vă dă o nouă întâlnire cu dramaturgia lui Petre Barbu, luni, 28 decembrie, de la ora 23:05, la Radio România Actualități, cu cea mai recentă piesă a dramaturgului Sufletul pereche, în producția semnată de regizorul Attila Vizauer.
Creația scriitorului și dramaturgului Petre Babu este reprezentativ montată la Teatrului Național Radiofonic cu cele mai importante titluri din scriitura sa încununată cu numeroase premii. Monodrama Sufletul pereche a apărut anul acesta în volumul Puterea a șasea (ed. Integral) și este câștigătoarea premiului I „Valentin Nicolau” a celei de a VII-a ediții a concursului de mondorame din cadrul festivalului Bacău Fest 2020. Monodrama tratează drama confruntării artistului cu sacrificiul creației și cu spaima ratării, la bilanțul vârstei mature. Metafora vieții ca o cursă în bazinul de înot e ocazia înfruntării polemice a artistului cu vocile conștiinței. Literatura e singurul loc în care moartea poate fi răscumpărată, iar impulsului creației contrabalansează remușcările în fața pierderii irecuperabile a oamenilor dragi. Multiplicarea vocilor conștiinței redă stările contradictorii pe care le încearcă personajul – în fapt, alter ego-ul dramatrugului – în lupta cu propriul destin: ispita mefistofelică alternează cu sprijinul îngerului matern, vinovăția refulată e compensată de recuperarea iubirii paterne orchestrate în dialogul interior al justificării existenței prin creație. Mesajul marianic al creației, topit în ansamblul scriiturii lui Petre Barbu, e sugerat de cultivarea tulpinei de măr și de rodul său miraculos. La fel ca în întreaga creație, monodrama revizitează teme omniprezente în scrisul lui Petre Barbu, dublate acum de ecoul tonului autoironic: iubirea pierdută, viața ca o călătorie/cursă, înfruntarea fantomelor trecutului, forța creației opusă morții. Regizorul Attila Vizauer compune polifonic universul personajului, iar interpretarea nuanțată a actorului Dan Tudor dă viață vocilor convocate la judecata conștiinței. Sound design-ul realizat de Mădălin Cristescu împlinește în adâncime sonoră spațiul ficțional al monodramei.
Petre Barbu s-a afirmat în literatura română ca romancier și dramaturg încă de la debutul din 1995 cu romanul Dumnezeu binecuvântează America, câștigător al concursului de debut al editurii Nemira. Dramatizarea romanului i-a adus în 1997 Premiul I al Concursului de dramaturgie „Camil Petrescu” al Ministerului Culturii şi publicarea în acelaşi an a piesei în Antologia spectacolelor lectură a Festivalului Internaţional de Teatru de la Sibiu. La stânga tatălui, a doua sa piesă, este nominalizată la concursul de dramaturgie Cea mai bună piesă a anului la UNITER în 1999, pentru ca în 2003 piesa Tatăl nostru care eşti în supermarket să şi câştige râvnita recompensă la UNITER. Literatura lui Petre Barbu e înscrisă în „linia clasicilor generaţiei ‘90” de către criticul literar Daniel Cristea-Enache la apariţia romanului Marea petrecere (Cartea Românească, 2014). Dramaturgia sa a fost reconfirmată de un nou premiu UNITER cu Piesa anului 2016 pentru Masa puterilor noastre.
Sufletul pereche de Petre Barbu
Regia artistică: Attila Vizauer
Interpretează: Dan Tudor
Regia de montaj: Robert Vasiliță.
Sound design: Mădălin Cristescu
Redactor: Oana Cristea Grigorescu
Producție a TNR decembrie 2020
Pentru a va oferi o experienta de navigare mai buna acest site foloseste cookies.
Daca esti de acord cu acestea, inchide aceasta notificare sau afla mai multe despre setarile cookies aici | OK, inchide