Teatru contemporan în săli de clasă în FNT 2022

Asociația Culturală Control N & Zbang Film prezintă Interior/Exterior Un spectacol al zidurilor pe care le-am ridicat în noi
noiembrie 2, 2022
Intersecții și deschideri – A doua ediție a Festivalului Internațional de Teatru Rom KATHE, AKANA!
noiembrie 9, 2022

În premieră pentru seria de proiecte ARPAS pentru copii și adolescenți, în acest an, în cadrul Festivalului Național de Teatru, proiectul „Teatru contemporan în săli de clasă“ participă cu 2 producții. Spectacolele sunt cu circuit închis și vor fi prezentate în Liceul Teoretic „Tudor Vladimirescu” din București și Școala Gimnazială nr. 96 și Școala Gimnazială nr. 20 din București.

Piesele puse în scenă de teatrele partenere sunt destinate copiilor şi adolescenţilor între 6 şi 14 ani și au fost selectate şi traduse din limba germană de Elise Wilk şi Ciprian Marinescu. Un mare rol în punerea în practică a acestor ediții-eveniment l-a avut constant și Ioana Gonțea, nu doar în calitate de producător, dar și de co-inițiatoare a contextelor amplasării conținuturilor.

Despre ”Teatru contemporan în săli de clasă” am vorbit cu Ciprian Marinescu, curatorul proiectului:

„Teatru contemporan în săli de clasă“ e unul dintre proiectele seriei de explorări educaționale cu mijloace contemporane pe care Asociația Română pentru Promovarea Artelor Spectacolului le organizează în mod constant. ARPAS are de șase ani o linie clară de dezvoltare contemporană a teatrului educațional în România. În fiecare an ne străduim să punem în practică cel puțin un proiect amplu de traduceri de noi piese de teatru scrise într-un limbaj contemporan și reflectând realități din ziua de azi ale copiilor și adolescenților, dar și de proiecte punctuale – ateliere, investigații etc. – realizate împreună cu ei. În 2016, 2018 și 2019, alături de criticul de teatru Mihaela Michailov și ca reprezentat ARPAS am curatoriat edițiile de „Teatru nou pentru copii și adolescenți“ la Centrul de teatru educațional Replika din București. Aceste ediții au avut diverse supratitluri, „În mintea copiilor“, „Păcală nu-i“, „Realități extraordinare“. Încă de la început, toate aceste proiecte, care au găsit constant susținerea Goethe-Institut și a AFCN, și-au propus să aducă un suflu nou și să ofere teatrelor din România posibilitatea de a-și reînnoi repertoriile și oferta pentru publicul tânăr. În 2020 și 2021, „Teatru nou pentru copii și adolescenți“ s-a transformat, alături de noi parteneri și de Teatrul GONG din Sibiu, care a devenit, în ultimii ani, o constanță în colaborările pe plan educațional ale ARPAS, în multianuala cu supratitlul „365 de zile în Germania” și a fost un proiect de artă educațională, creație teatrală și pedagogie participativă, care a avut în centru o amplă cercetare a fenomenului migrației, perceput din perspectiva copiilor, precum și o explorare a teatrului pentru copii și adolescenți din România și Germania, care a inclus, din nou, noi traduceri lansate pe piața românească, dar și alte piese pentru adolescenți special scrise de Mihaela Michailov în cele două țări.

Spectacolele din cadrul secțiunii FNT 2022: Arta deschide școala – Pedagogii fluide la Festivalul Național de Teatru:

  • Zonă minată de Pamela Dürr, traducerea Ciprian Marinescu, o producție ARPAS în parteneriat cu Teatrul GONG, Sibiu (15+). Echipa artistică: Oana Bârzan, Mădălina Iagăr, Simona Țărănuș.

Jasna și Emina sunt prietene. Nu le-a păsat niciodată că una dintre ele provine dintr-o familie sârbă, iar cealaltă dintr-o familie bosniacă. În 1992, când izbucnește războiul în Iugoslavia, cele două fete sunt despărțite. Sarajevo e sub asediu, Belgrad încă e sigur. Cine evadează acolo e un dușman pentru croați și bosniaci. După o fugă care le pune în pericol viața, cele două prietene se reîntâlnesc în Germania. Poate prietenia lor să reziste?

Această piesă de teatru pentru săli de clasă are la bază interviuri cu supraviețuitori ai conflictelor sângeroase din Balcani din anii 90 și încearcă să familiarizeze publicul tânăr cu istoria recentă Europei.

UNDE: Joi, 10 noiembrie, Liceul Teoretic „Tudor Vladimirescu”, București

 

  • Tati e trăsnit de Paula Fünfeck, traducerea Elise Wilk, o producție ARPAS în parteneriat cu Teatrul Prichindel, Alba Iulia, (12+). Cu: Mădălin Costea și Iulian Costea. Regia: Claudia Machedon.

Biba are nouă ani și o problemă foarte mare. „Problema” are 43 de ani și se numește Malou. Malou e tatăl lui Biba și suferă de tulburare bipolară. E haotic, fericit, plin de energie, furios sau extrem de trist – iar aceste stări se pot schimba brusc pe parcursul a câtorva ore. În zilele lui proaste, nu reușește să se îmbrace singur. În acele zile, e un chin până și să încalțe o șosetă. În zilele lui bune, Malou se angrenează, plin de entuziasm, în activități pe care le regretă mai târziu. Iar Biba trebuie mereu să îl scoată din încurcături. Practic, ea joacă rolul de părinte, iar tatăl ei are nevoie de grijă și atenție ca un copil. O poveste în același timp comică și tristă, în care raporturile de autoritate sunt inversate într-un mod jucăuș, pentru a fi privite dintr-o altă perspectivă.

UNDE: Miercuri, 9 noiembrie, 10.00, Școala Gimnazială nr.96, 13.00, Școala Gimnazială nr.20, București

 

Proiect cultural co-finanţat de Administraţia Fondului Cultural Naţional. Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziţia Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.

Proiect cultural co-finanţat de Goethe-Institut București.

 

Pentru a va oferi o experienta de navigare mai buna acest site foloseste cookies.

Daca esti de acord cu acestea, inchide aceasta notificare sau afla mai multe despre setarile cookies aici | OK, inchide