Muzica populară transilvăneană se întâlnește cu jazz-ul din Brooklyn
Pianistul româno-american Lucian Ban și violistul american Mat Maneri lansează albumul TRANSYLVANIAN DANCE la celebra casă de discuri ECM. Albumul are ca punct de plecare colecția de folclor a lui Béla Bartók din Transilvania de acum un secol, cântece cărora Ban și Maneri le insuflă o nouă viață prin improvizație și influențe din jazz.
Evenimentul de lansare are loc pe19 septembrie la prestigiosul Fotografiska Museum din New York unde vor fi proiectate, ca parte din show, fotografii rare făcute de Bela Bartok însuși în sate din Transilvania, la începutul secolului XX. Începând de a doua zi, cei doi muzicieni vor duce Transylvanian Dance într-un turneu american major, cu 13 concerte pe ambele coaste ale Atlanticului, până în orașul Vancouver, în Canada. Un turneu european, incluzând România, va urma în primăvara anului 2025.
Printre cronicile care salută noua apariție se numără și cea publicată de cotidianul Financial Times, care o notează cu patru stele din cinci. Cronicarul Mike Hobart observă: ”Țesătura complexă rezultată din sunetul aspru al violei lui Mat Maneri combinat cu sunetul plin al pianului lui Ban constituie de mai mult de o decadă o adevărată plăcere pentru jazz-ul contemporan. Originile românești ale lui Ban, niciodată prea departe de suprafața muzicii lui, dau jazz-ului contemporan o notă originală, iar Maneri, un colaborator educat și simpatetic, e la fel de puternic. (…) Transylvanian Dance face și mai explicită moștenirea lui Ban. Piese precum ”Harvest Moon Ballad” sau “Lover Mine of Long Ago” rezonează cu doinele transilvănene, iar cele cu un tempo mai susținut amintesc de dansurile sătești. De această dată însă, influențele scenei de jazz din Brooklyn sunt mai puternice, viola și pianul sunt conectate mai intim”.
Cronicarul de jazz american Rob Shepherd vorbește în publicația Postgenre de „fire ale umanității” și spune: „Nu e ușor să identifici exact de unde vine, stilistic vorbind, muzica de pe albumul Transylvanian Dance. Nu e chiar muzică folk. Nu e nici muzică clasică occidentală. Nu e chiar jazz. Finalmente, e muzică umană, iar asta este ceea ce o face atât de frumoasă.” Platforma belgiana Jazz Halo elogiază albumul drept o „distilare de emoții ce dovedește că doina și blues-ul se înrudesc cu adevărat”, iar Jazz Views spune „Această comuniune creativă a celor doi muzicieni, aparent atemporală, dar cu adevărat liberă și deschisă noilor interpretări este ceea ca face albumul Transylvanian Dance atât de seducător”. Nu în ultimul rând, Philadelphia Inquirer recomandă concertul Transylvanian Dance printre cele mai interesante 10 concerte de jazz ale toamnei, alături de concerte ale unor nume legendare precum Joshua Redma, John Scofield and Abdullah Ibrahim.
***
În eseul ce însoțește albumul, producătorul ECM Steve Lake îi citează pe Lucian Ban și Mat Maneri. Pentru ei, piesele culese de Bartók au devenit ”o rampă de lansare și o sursă de material melodic” pentru creații care ”surprind spiritul originalului, dar ne permit și să improvizăm și să adăugăm propria noastră lume…” spune Ban, în timp ce violistul Mat Maneri vorbește de o „țesătură comună care leagă muzicile folclorice din lume” și îl inspiră să combine subtil elemente din muzica arabă, vest africană sau coreeană cu cântecele din Transilvania, generând un stil interpretativ de o fluiditate unică. ”În procesul nostru de lucru nu avem noțiuni preconcepute despre cum ar trebui să aranjăm aceste cântece. Pentru unele avem o abordare accentuat improvizatorie. Altele sunt mai definite compozițional și armonic. Iar altele combină materialul de cântec popular cu motive originale care ne aparțin. Dacă mergi în profunzimea surselor, descoperi constant noi posibilități”, explică Lucian Ban.
Înregistrat live în octombrie 2022, în contextul proiectului Retracing Bartók, produs si curatoriat de Jazz Updates la Timișoara, noul album este mărturia înțelegerii nuanțate la care Ban și Maneri au ajuns după un parteneriat muzical de durată. Pianistul născut în România și violistul american cântă împreună din 2009, când Festivalul ”George Enescu” din București l-a invitat pe Ban să ”reimagineze” muzica lui Enescu pentru un ansamblu de jazz. Background-ul lui Maneri includea muzica clasică și contemporană, precum și improvizație, ceea ce l-a făcut un partener ideal pentru proiect. Un album în duet, Transylvanian Concert (ECM 2313) a urmat în curând, iar Ban și Maneri au colaborat de atunci în numeroase proiecte, cântând deseori unul în grupul celuilalt și susținând concerte în lumea întreagă.
Dezvoltarea muzicii din transcrierile de cântece populare din Transilvania a devenit pentru ei o prioritate în ultimii ani, amândoi muzicienii găsind o nouă libertate creativă în acest tip de material, mărturie fiind albumul multipremiat Transylvanian Folk Songs, din 2020, în trio cu legendarul saxofonist de jazz britanic John Surman (trio ce a susținut și un concert sold out la Ateneul Român în luna iunie a acestui an).
Lucian Ban s-a mutat din România în SUA în 1999 pentru a se apropia de lumea jazz-ului care îl atrăgea de mult, însă recent s-a reîntors spre muzica locului de origine. Crescut în satul Teaca din Transilvania, primele sunete pe care și le amintește sunt cele ale muzicii tradiționale cântate de săteni. În albumul Transylvanian Dance aceste amintiri ies la suprafață. Dar, desigur, „jazz-ul” nu este niciodată departe. De exemplu, pentru ”Doina boierului” duo-ul se inspiră din “Fleurette Africaine” al lui Duke Ellington și explorează legăturile profunde dintre doină și blues.
Detalii despre album: Transylvanian Dance – ECM Records
Turnee: www.lucianban.com
Pentru a va oferi o experienta de navigare mai buna acest site foloseste cookies.
Daca esti de acord cu acestea, inchide aceasta notificare sau afla mai multe despre setarile cookies aici | OK, inchide