„Colonia penitenciară” de Franz Kafka, o parabolă frisonantă a mașinii criminale a regimurilor totalitare

LAUREAȚII PREMIILOR AFCN 2023
mai 22, 2024
Lansarea site-ului Arhiva Feministă de Teatru. FEM 100
mai 27, 2024

Teatrul Național Radiofonic vă invită să ascultați duminică, 26 mai, de la ora 17:00, la Radio România Cultural, premiera spectacolului radiofonic Colonia penitenciară, după povestirea omonimă de Franz Kafka, în adaptarea și regia artistică semnate de Mihnea Chelariu.

Colonia penitenciară propune audienței de teatru radiofonic o viziune distopică asupra lumii, de o incontestabilă actualitate, așa cum o relevă nuvela lui Kafka. „Aici, în colonia penitenciară, principiul după care iau hotărârile este următorul: vina e întotdeauna mai presus de orice îndoială”, spune Ofițerul, justificând execuțiile sumare și abolirea dreptului cetățenilor la o judecată imparțială. Apărută în 1919, într-un volum de povestiri scurte, Colonia penitenciară este o parabolă a dezumanizării și abuzului de putere prin care orice regim totalitar devine o mașină criminală, de represiune în masă. Apărută la un an după încheierea Marelui Război, când Europa făcea bilanțului celor 16 milioane de morți și absorbea șocul folosirii armelor chimice, nuvela e o reflecție tragică și grotescă asupra confiscării libertății și a limitei absurde pe care o poate atinge degradarea umană. Reprezentant strălucit al prozei moderne, Kafka a exercitat o influență covârșitoare asupra literaturii postbelice și a limbajului literar. Romanele și nuvelele sale restituie o viziune alienat-grotescă, tragicomică asupra lumii în derivă de după Primul Război Mondial. Evoluția absurdă a narațiunii din nuvelele și romanele sale dezumanizează personajele prin brutalitatea fizică și psihologică, le confruntă cu pierderea sensului existenței în fața puterii discreționare a societății birocratice, înțeleasă ca formă a autocrației.

Adaptarea radiofonică pune în pagină sonoră viziunea artistică a regizorului Mihnea Chelaru, care transformă scenariul într-un monolog și reduce personajele povestirii, conferind ascultătorului rolul de receptor și judecător al discursului Ofițerului. Astfel, decizia de a valida sau nu metoda de exterminare din Colonia penitenciară, consecutivă prezentării mașinii ucigașe, rămâne la latitudinea ascultătorului, a cărui conștiință este, astfel, direct chestionată. Scoaterea din pasivitate a audienței este una din mizele spectacolului radiofonic, a cărei efect secundar este activarea judecății critice și înțelegerea nocivității unei atitudini pasive în fața exceselor conducătorilor. Interpretarea lui Gabriel Spahiu e frisonantă și ne transmite oroarea, odată cu acumularea argumentelor tragic-absurde ale justificării metodei criminale. Receptarea distopiei e intermediată de sunetul mașinăriei ucigașe, excepțional creată de sound designul lui Mădălin Cristescu, amplificat de muzica originală semnată de Andrei Miricescu.

Deznodământul povestirii sugerează o posibilă soluție de rezistență în fața totalitarismelor prin anihilarea torționarului cu propriile metode. Colonia penitenciară poate fi citită în zilele noastre ca o parabolă transparentă a agresiunii ruse în Ucraina, și dă spectacolului nostru o dimensiune politică, de trezire a responsabilității fiecărei persoane în fața validării abuzului de orice natură. Întreaga producție are premisele unei lecturi actualizate a capodoperei kafkiene, relevante pentru escaladarea conflictelor armate din lumea noastră.

Oana Cristea Grigorescu

Colonia penitenciară de Franz Kafka
Adaptarea radiofonică și regia artistică: Mihnea Chelaru
Traducerea: Gabriela Nartea
În distribuţie: Gabriel Spahiu și Daniela Ioniță Marcu
Regia de studio: Janina Dicu. Muzica: Andrei Miricescu. Regia tehnică: Mădălin Cristescu. Redactor Oana Cristea Grigorescu.

Pentru a va oferi o experienta de navigare mai buna acest site foloseste cookies.

Daca esti de acord cu acestea, inchide aceasta notificare sau afla mai multe despre setarile cookies aici | OK, inchide