Casa Kerim vă invită pe 1 August la ora 19.00 la un eveniment de excepție

ARTA CA TERAPIE by CREATE.ACT.ENJOY – bune practici în lucrul cu grupurile vulnerabile
iulie 25, 2024
Începe „Balkan Ballerinas”, un proiect artistic multidisciplinar dedicat balcanismului!
iulie 31, 2024

Spectacolul lectură cu piesa FURNICI de Saviana Stănescu, în regia Amaliei Iorgoiu, având în distribuție actorii: Denisa Dutcovschi, Natalia Cebanu și Ionuț Grama.

Piesa FURNICI (Ants) de Saviana Stănescu a avut multiple producții în New York și New Jersey și a fost publicată de prestigioasa editură Samuel French din SUA.

Este o dramedie incitantă în care Mia, o doctorandă în Biochimie, face o paralelă originală între viețile oamenilor și furnicilor, încercând să transforme furnicile lucrătoare în regine (și la propriu și la figurat). Relațiile dintre Mia, sora ei Kara, și profesorul ei Adam, se complică pe măsură ce experimentul de laborator înaintează. Cum se va termina însă experimentul sentimental al Miei, va reuși să devină o „regină”? Cu ce preț?

Piesa FURNICI a fost publicată și în România anul trecut de către editura Tracus Arte în volumul de teatru ”Pentru o femeie barbară”, care conține patru piese americane ale Savianei Stănescu traduse din limba engleză de Diana Benea de la Catedra de Studii Americane a Universității din București, care a scris și un studiu introductiv de substanță după ce a urmărit cariera Savianei (și a altor dramaturgi contemporani) cu o bursă Fulbright la New York.

„În ultimii douăzeci de ani, Saviana Stănescu a devenit o figură emblematică a dramaturgiei americane, o exponentă a intersecției dintre Est și Vest, dintre culturi și tradiții teatrale diferite, dintre absurdul și carnavalescul est-european și realismul psihologic american. Dacă întreaga activitate a autoarei poate fi cuprinsă în metafora punților pe care le construiește cu generozitate între continente, culturi, limbi și artiști din diverse spații, atunci ediția de față speră să consolideze o astfel de punte spre publicul românesc, printr-o selecție de piese recente, montate și publicate cu precădere în ultimul deceniu. Surprinzând atât preocupările pentru subiecte cu o amplă rezonanță socio-politică, cât și varietatea stilistică a producției sale dramatice, volumul lansează o invitație de a (re)descoperi universul uneia dintre cele mai originale voci ale teatrului american contemporan, care se întoarce, din nou, acasă.” – Diana Benea, Universitatea din București

 ***

Saviana Stănescu este o scriitoare româno-americană, care a avut multiple producții ale pieselor sale la New York, obținând premii ca New York Innovative Theatre Award for Outstanding Play (Waxing West la Teatrul La MaMa) sau includerea în Indie Theatre Hall of Fame. Piesele sale au fost publicate de edituri americane prestigioase ca Samuel French, Smith&Kraus, Applause, NoPassport, după ce au avut producții de succes ca: Zebra 2.0 (New Ohio Theatre, the cell), Bee Trapped Inside the Window (HartBeat Ensemble), What Happens Next și Zoom Birthday Party (Cherry Artspace), Aliens With Extraordinary Skills (Women’s Project, New York; Teatro La Capilla Mexico City), Ants (New Jersey Rep), For A Barbarian Woman (Fordham/EST), Polanski Polanski (HERE, PS122, Chain Theatre, New York), White Embers (Theatre Row, New York; Dramalabbet, Stockholm; OOB NYC Samuel French festival winner), Viză de Clown (Teatrul Odeon), Organic (TNB), Toys (Hollywood, Avignon, 59E59 NYC), etc.

În România, înainte de plecarea la New York în 2001 cu o bursă Fulbright, Saviana a fost jurnalistă la Adevărul și Adevărul Literar și Artistic și prezentatoarea talk-show-ului Polemici Necesare la TVRi. A publicat câteva volume de poezie apreciate (Amor pe Sârmă Ghimpată, Sfaturi pentru Gospodine și Muze, Proscrisa) și Black Milk, o antologie bilingvă de piese de teatru. Piesa Savianei, Apocalipsa Gonflabilă, a câștigat premiul UNITER pentru Cea mai Bună Piesă a Anului în 2000 și a fost publicată la editura Unitext.

Regizorii Richard Schechner, Tamilla Woodard, Gia Forakis, Sam Buggeln, Benjamin Moss, Radu Afrim, Andrei Măjeri, Theo Hergelegiu, Tudor Țepeneag au montat textele Savianei Stănescu.

Saviana Stănescu este profesoară universitară de scriere dramatică și teatru contemporan la Ithaca College după ce a predat 8 ani la New York University, Tisch School of the Arts, unde a obținut două masterate de prestigiu: MA în Performance Studies / Studii Performative și MFA în Dramatic Writing / Scriere Dramatică. În 2014, prof. Stănescu a obținut doctoratul în Teatru la UNATC. În prezsent este visiting scholar la Universitatea Cornell și conducătoarea catedrei de Studii Teatrale la Ithaca College.

„Saviana Stanescu is for and of the 21st century. She is hot and cool, witty and brave, sexy and weird, politically knowing and cynical. But most of all, she is an extraordinary writer.” – Richard Schechner

***

Ce au spus criticii români despre scriitura Savianei Stănescu

„Să fie oare acest impuls spre autenticitate fără limite, spre o veritabilă «vivisecție» a subconștientului liric, spre o «psihologie» pe cord deschis, una dintre caracteristicile noii scriituri a sfârșitului de mileniu? Tot ce se poate.” – Alexandru Condeescu

„Saviana Stănescu este poeta care desființeaza cred, definitiv, mitul «poeziei feminine», atât de persistent în lirica din anii ′60 până azi. (…) Eroina tragică, Proscrisa, poate fi, alternativ, femeia, poeta, poezia, Arta. Lor li se intentează procese de conștiință și procese artistice de o gravitate profundă, pe care ludicul expresiei lirice post-moderne n-o poate masca.” – Dan-Silviu Boerescu

„Această cavalcadă suprarealistă nu e gara sau ținta discursului poetic, ci doar trenul sau săgeata purtătoare a mesajului liric care nu e altul decât recunoașterea – pe jumătate disperată, pe jumătate resemnată – crizei de comunicare. Ca martoră a «nopții în care mințile noastre au văzut orgasme și sexele noastre idei» Saviana Stănescu depune mărturie într-un proces (miting și licitație în același timp) în care se simte din ce în ce mai mult în pielea lui Joseph K.” – Laurențiu Ulici

„Originalitatea Savianei Stănescu răzbate din ritmul sincopat al poemelor, din remarcabila artă a personajului, din parodierea teatrului antic și din știința de a face din melanjul genurilor o carte.” – Vasile Baghiu 

Pentru a va oferi o experienta de navigare mai buna acest site foloseste cookies.

Daca esti de acord cu acestea, inchide aceasta notificare sau afla mai multe despre setarile cookies aici | OK, inchide