Bogdan Dumitrache, co-fondator Apollo 111: ” Închiderea spațiilor independente ar fi o pierdere majoră pentru cultură”

Ilinca Manolache: ”Teatrul trebuie să se reinventeze, să se unească cu alte arte și cu tehnologia la care e conectată toată planeta”
iunie 8, 2020
Regizoarea de film Lucia Chicoș, selectată în secțiunea Cinéfondation, Cannes 2020
octombrie 15, 2020

Credit foto: Adi Bulboacă.

Credit foto: Adi Bulboacă.

  • La inițiativa Apollo 111, teatrele independente au început recent un demers de sensibilizare a autorităților în vederea obținerii unei susțineri pentru traversarea acestei perioade extrem de dificile. Promisa redeschidere a teatrelor nu rezolvă problemele teatrelor independente, ci dimpotrivă, dat fiind că, așa cum arătați în scrisoarea trimisă presei, dacă redeschideți respectând măsurile impuse, să jucați în aceste condiții nu are sens nici financiar, nici operațional, numărul de locuri în sălile acestor teatre fiind oricum foarte mic. Care sunt soluțiile la care v-ați gândit și ce anume solicitați guvernului pentru protecția teatrului independent?

Am pornit această inițiativă cu un e-mail către spațiile independente de arte performative din București. Aproape toată lumea a răspuns imediat, iar într-o săptămână am adus la masă (fizic sau virtual) teatre din toată țara. Suntem în jur de 40 de spații care ne întâlnim și ne consultăm săptămânal. Trecem printr-o situație unică și extrem de periculoasă pentru sectorul nostru, lucru înțeles de toată lumea, dar mai puțin de autorități: fără sprijin extern, independenții riscă să dispară în următorul an. Spațiile noastre se finanțează în principal din vânzarea biletelor. Înjumătățirea locurilor înseamnă înjumătățirea veniturilor. Lunar, avem de plătit chirie, utilități, angajați permanenți și colaboratori. Și impozitele aferente. Nu o să mai putem face asta. Ce propunem noi nu este o încălcare a regulilor sanitare, ci o subvenție, un ajutor de urgență de la stat care să ne sprijine în următoarea perioadă în așa fel încât să ne putem continua activitatea în noile condiții. Am început printr-un apel public în care tragem un semnal de alarmă: închiderea spațiilor independente ar fi o pierdere majoră pentru cultură.

  • Este încă un caz în care artiștii sunt nevoiți să devină activiști pentru a-și obține drepturile. Ce pași veți urma pentru a vă face auziți de către autorități? Întâlniri cu autoritățile, demonstrații, apel la publicul vostru și la actorii care joacă în aceste teatre pentru susținerea publică?

Urmează o scrisoare oficială adresată Guvernului, Ministerului Culturii, Ministerului Finanțelor, Ministerului Fondurilor Europene, Primăriilor și Partidelor Politice în care să cerem clar un ajutor financiar pentru costurile operaționale ale spațiilor independente pe durata următorului an. Cerem întâlniri cu reprezentanții acestor insituții. E evident nevoie ca autoritățile să înțeleagă cum funcționează sectorul nostru. Dincolo de aportul cultural al independenților din ultimii 30 de ani, fiecare spațiu deschis a însemnat investiții financiare, a însemnat crearea de locuri de muncă, a însemnat dezvoltare socială, a însemnat dezvoltarea orașelor și așa mai departe. În acest demers al nostru avem nevoie de toată susținerea publică – a actorilor, a spectatorilor, a presei. Facem și am făcut constant în aceste zile apel către toată lumea să dea mai departe mesajul nostru. E important să arătăm nu doar că existăm, ci că suntem importanți pentru viitorul cultural al României.

  • Această inițiativă este primul gest de acest tip, până acum teatrele independente de la noi au crescut, s-au dezvoltat, au diversificat oferta de spectacole și proiecte educaționale, și-au crescut un public al lor, în paralel cu teatrele publice. Nu au cerut nimic niciodată, au angajat forța de muncă excedentă, care nu mai avea loc în teatrele publice, și-au plătit taxele. Privind retroactiv, crezi că ar fi trebuit să vă semnalați prezența și contribuția la oferta culturală mai de mult? Ar fi fost util în aceste momente de criză să existe deja o legiferare a zonei independente care să prevadă și asemenea situații? Este această legiferare necesară în continuare pentru buna funcționare a sectorului independent pe termen lung?

Da, această criză a arătat, de fapt, cât de lipsit de structură și de recunoaștere legală e sectorul artelor independente de la noi. Un bun început a fost sprijinul pandemic oferit de guvern artiștilor care lucrează pe drepturi de autor. E ceva, au recunoscut că existăm. Dar mai e mult până când o să ne putem baza pe legi specifice sectorului nostru. Au mai fost încercări de asociere a teatrelor independente, dar cred că ele nu au reușit tocmai din cauza acestui ritm în care ne-am obișnuit să lucrăm: e unul foarte intens, care trebuie să ne asigure supraviețuirea imediată. S-a pierdut din vedere strategia pe termen lung. Și, deși ce avem noi nevoie acum e o soluție rapidă, care să ne salveze imediat, sper ca acesta să fie începutul conturării unei viziuni pe termen lung pentru sectorul nostru.

 

Pentru a va oferi o experienta de navigare mai buna acest site foloseste cookies.

Daca esti de acord cu acestea, inchide aceasta notificare sau afla mai multe despre setarile cookies aici | OK, inchide