(cronica a apărut în numărul 56(2)/2022 al Scena.ro – print)
Cunoscuta dramaturgă și regizoare Gianina Cărbunariu scoate la iveală prin spectacolul Waste!, jucat la Schauspiel Stuttgart, afaceri dubioase și tulburătoare din gestionarea gunoiului.
Noi, germanii, suntem extrem de conștiincioși și responsabili față de sortarea gunoiului. Sortăm cu sârg deșeurile, zi de zi, cu sentimentul că facem un bine, facem ceva pentru mediu. Separăm atent ferestrele din plastic transparent de plicurile de hârtie, spălăm ambalajele din plastic: fiecare recipient pentru cremă de brânză, fiecare ambalaj de iaurt. Pentru că totul se reciclează. Asta învățăm de mici, în grădiniță, în școala primară și acasă. Dar ce se întâmplă când aflăm că mai mult de jumătate din deșeurile noastre din plastic nu se transformă în plastic nou, în ambalaje de cremă de brânză sau de iaurt? Când aflăm că tone de plastic se ard în fabrici de ciment, deseori cu urmări devastatoare pentru mediu? Că Germania, precum și alte țări vestice, exportă fericite gunoi, spre exemplu în România, în Bulgaria sau Polonia. Adică acolo unde este substanțial mai ieftin să arzi deșeurile. În țări unde reglementările de mediu nu sunt luate în serios, unde corupția face parte din viața de zi cu zi. Mai avem atunci conștiința curată?
Dramaturga și regizoarea română Gianina Cărbunariu, directoarea Teatrului Tineretului din Piatra Neamț, un oraș din nord-estul României, împreună cu Schauspiel Stuttgart deschid ochii publicului prin Waste!, un spectacol care a avut premiera în capitala landului Baden-Württemberg. „Nu e o problemă românească sau una germană, ci o problemă europeană – cu mulți actori diferiți”, subliniază Gianina Cărbunariu în interviul DW. „Nici eu nu știam că gunoiul se folosește drept combustibil în fabricile de ciment. Și că în România ajunge mult gunoi ilegal, din cauza căruia ajung să sufere foarte mult mediul și oamenii din regiune. Și că nu există aproape nicio consecință.”
Deșeuri ilegale ca „bunuri second-hand”
Autoarea a fost atrasă de această temă pornind de la filmul „Cement’s Dirty Business” realizat de jurnalista de investigație, Romana Puiuleț, care arată dimensiunea înspăimântătoare a afacerii gigant cu deșeuri, nota bene, ilegale.
Gianina Cărbunariu a abordat încă din 2020 această temă prin eseul video „Postwest – something digital” pentru Berliner Volksbühne. Acestui eseu i-a precedat, precum și în cazul celeilalte piese a ei, o cercetare extrem de amănunțită. A vizitat locuri din România în care activează fabricile de ciment HeidelbergCement, a vorbit cu oameni la fața locului. Într-unul dintre aceste locuri, satul transilvănean Chișcădaga, oamenii încă protestau acum 15 ani, însă fără succes. „Mica comunitate a obosit într-una dintre zilele acestul război. Știm deja că un război împotriva marilor corporații internaționale este aproape fără speranță. Însă consecințele asupra naturii și oamenilor sunt vizibile. Pomii fructiferi nu mai fac fructe, fântânile sunt secate, oamenii mor de cancer la plămâni și boli de inimă. Nimeni nu știe cu adevărat ce se arde. Deseori gunoaiele ajung în România ca bunuri second-hand, povestește dramaturga. În noua ei piesă Waste! Gianina Cărbunariu abordează un „dezastru ecologic” care a avut loc la o altă fabrică HeidelbergCement din România în 2021. După ce au fost aruncate peste 5 tone de amoniac în râul Bicaz din Tașca, toți peștii au murit. Crescătorii de păstrăvi din regiune au fost puternic afectați. Consecința? „Compania a trebuit să plătească o amendă de aproximativ 50.000 de euro, și-a cerut scuze și a insistat că mediul a fost întotdeauna prioritatea principală. Atât.”
Sunt fapte șocante și pentru echipa teatrului de stat din Stuttgart. „Timp de două săptămâni, înaintea repetițiilor, doar am discutat. A fost un număr incredibil de lucruri de clarificat, de înțeles. Despre afacerea ilegală cu gunoi, despre corupția omniprezentă din România. Doamna primar pe care o joc este și profesoară și totodată deschide o pensiune. Toate sunt job-uri full-time. Este incredibil de îngrijorător”, a declarat actrița Christiane Roßbach pentru DW.
„Ai trei coșuri de gunoi și te gândești că schimbi ceva. Doar că rezultatul arată diferit. Mulți știu că gunoiul se aruncă undeva foarte departe, dar preferă să ignore asta și au conștiința curată datorită celor trei coșuri de gunoi de acasă.” Prin această piesă putem să devenim mai atenți și să nu mai credem tot ce ni se spune atât de ușor.
Gunoiul, noul aur
„Sunt multe lucruri pe care nu le știam. Despre fabricile de ciment care folosesc deșeurile drept combustibil cu consecințe asupra mediului. Despre exporturile de gunoi în Europa de Est. Sunt afaceri întunecate cu structuri mafiote. Gunoiul este noul aur”, spune Carolin Losch, dramaturgă la Schauspiel Stuttgart, intervievată de DW. „Cum rămâne cu solidaritatea în UE? Cu Europa valorilor?”, întreabă Losch, „când UE își rezolvă probleme cu deșeurile cu costul țărilor mai sărace din uniune?”
Gianina Cărbunariu a pus în scenă Waste! ca pe un basm-documentar. O poveste mai mult decât atrăgătoare, prezentată ca lume fantastică, în care apar un păun, un urs și pești – cu referințe la evenimente reale: „Sunt lucruri pe care nu le-aș fi putut inventa vreodată. Pe terenul fabricii de ciment Feni, care face parte din corporația Heidelberg, există o crescătorie de păuni. Frumoasele animale colorate ar trebui să fie o dovadă a calității bune a aerului din zonă.” În piesele ei social-politice, inserează deseori umorul și ironia ca mijloace estetice. „Ironia generează distanță. Nu voiam ca publicul german să vină la teatru și să fie cuprins de milă pentru oameni care sunt la o distanță de mii de kilometri. Am vrut ca spectatorii să înțeleagă acest fenomen. Planeta aceasta ne aparține tuturor și ce se întâmplă la kilometri depărtare, ne privește pe toți. Cu toții vom resimți urmările. Asta este realitatea, nu un basm.”
Frica și frustrarea: teren fertil pentru populiști
În piesa ei de o oră și jumătate, Gianina Cărbunariu adresează și o altă problemă a timpurilor noastre: populismul. „Mișcările populiste de extremă dreapta, pentru că nu le-aș numi chiar partide, în spatele cărora nu se află nicio ideologie adevărată, prosperă pe un teren plin de frică și frustrare. Precum AUR în România.” Fricile oamenilor sunt de înțeles. „Au crescut în primii doi ani de pandemie și acum, de la invazia Rusiei în Ucraina, încă și mai mult. Trăim într-o lume globală și de aceea, soluțiile locale n-au niciun efect deseori”, spune Gianina Cărbunariu. Condiția pentru a schimba ceva este formată din cunoaștere, informare și reflecție. Totuși, artista română este încrezătoare și îi atribuie teatrului un rol important: „Teatrul are puterea de a face oamenii să gândească”. Christiane Roßbach mizează și pe noua generație: “Avem tineri care sunt incredibil de atenți la mediu. Și pe ei îi afectează și mai mult. Această generație va resimți cu adevărat schimbările”.
Waste! poate fi văzut și în următoarele luni la teatrul din Stuttgart. Școlile vor fi invitate și ele la reprezentații.
Traducere din limba germană: Alexandra Buta
Pentru a va oferi o experienta de navigare mai buna acest site foloseste cookies.
Daca esti de acord cu acestea, inchide aceasta notificare sau afla mai multe despre setarile cookies aici | OK, inchide