Regizoarea Weronika Szczawińska: ”Am simțit că datoria mea este să gândesc un spectacol polifonic care să acorde drepturi egale tuturor actrițelor implicate în el”

Free Performance: Un răspuns la manifestul metaLAB futureStage
martie 9, 2022
Interimatul profund al teatrului național
martie 15, 2022

Regizoarea Weronika Szczawińska: ”Am simțit că datoria mea este să gândesc un spectacol polifonic care să acorde drepturi egale tuturor actrițelor implicate în el”

Vă propunem o prefață online la dosarul Abuz, apărut în print în numărul 55/ 2022 al revistei Scena.ro, cu articolul semnat de apreciata regizoare poloneză Weronika Szczawińska, autoarea spectacolului Klub/The Club despre fenomenul molestării și abuzului sexual din academiile de artă poloneze (coproducție a Academiei Naționale de Artă Dramatică Aleksander Zelwerowicz și TR Warszawa). Weronika Szczawińska semnează împreună cu cele zece actrițe din distribuție un manifest artistic și politic despre situația femeilor în lumea artistică contemporană și comentează în articol traseul nașterii și recunoașterii spectacolului Klub. Weronika Szczawińska este regizor de teatru, dramaturg și traducător de limba engleză. A primit Premiul Paszport Polityki în 2020 pentru originalitatea și relevanța limbajului său teatral. (OCG)

 

 

În vara anului 2020 am fost contactată de studentele anului IV actorie de la Academia de Teatru Aleksander Zelwerowicz din Varșovia Julia Biesiada, Julia Borkowska, Maria Kozłowska, Katarzyna Lis, Adrianna Malecka, Magdalena Sildatk, Bernadetta Statkiewicz, Monika Szufladowicz, Helena Urbańska și Emilia Walus. Căutau o regizoare dispusă să creeze cu ele un spectacol prin care să vorbească despre experiențe insuficient reprezentate în practica lor artistică. Se refereau la chestiuni legate de condiția femeii, precum și la participarea lor la procesul de creație, dincolo de rolul de interpret al viziunii altcuiva. Propunerea tinerelor artiste s-a născut dintr-o situație fără precedent în școlile de teatru poloneze, anticipată de recunoașterea discriminării structurale ale cărei mecanisme complexe sunt invizibile, de obicei, persoanelor discriminate. Declanșarea impulsului de a vorbi despre discriminare a venit odată cu un moment de criză ivit la primul lor spectacol de diplomă. Zece actrițe, adică toate studentele din acel an, au criticat rolurile pe care le-au primit, atrăgând atenția că personajele lor sunt, fără excepție, complet dependente de personajele masculine. Acest fapt a presupus revizuirea practicilor existente până atunci nu doar în problema subiectelor spectacolelor, ci și a violenței sexiste în procesul de educație. Academia a acceptat diagnosticul studentelor și, de asemenea, li s-a promis că vor putea să realizeze un spectacol propriu.

În contextul schimbărilor sociale care au loc în prezent, situația Academiei din Varșovia este foarte interesantă. Ea este împovărată, la fel ca toate academiile de teatru și film din Polonia, de moștenirea dificilă a sistemului de educație existent, bazat pe ierarhia de putere în relațiile dintre profesori și studenți. O parte a acestei moșteniri cultivă o narațiune specifică artei, bazată pe statutul excepțional al acesteia, dispusă să tolereze excesele care apar în procesele de creație și educație. În același timp, Academia de Teatru trece printr-un proces de schimbare extraordinară și dificilă. Din 2018, cu consecvență, se implementează politici antidiscriminatorii care includ, printre altele, numeroase carte universitare, ateliere obligatorii pentru corpul profesoral, proceduri anti-mobbing, crearea unor posturi de consilieri pentru drepturile studenților (ombudsmanul studenților). Reformele din această academie sunt dintre cele mai avansate în Polonia, iar colaborarea mea cu cele zece actrițe a fost posibilă și datorită proiectului internațional „Schimbare – acum!”, coordonat de Academia de Teatru de la Varșovia.

De la bun început, spectacolul „The Club” nu a urmărit doar efectul, ci în primul rând a dorit să ofere un mediu de lucru și un spațiu sigur și democratic de creativitate fără bariere pentru toate artistele. Ca regizoare, am simțit că datoria mea este să gândesc un spectacol polifonic care să acorde drepturi egale tuturor actrițelor implicate în el. De la primul telefon din vara lui 2020 până la prima repetiție au trecut nouă luni. În acest răstimp, lucrând în limitele impuse de covid, am pregătit conceptul spectacolului și am prezentat echipei câteva propuneri care puteau constitui punctul de pornire al muncii noastre. Actrițele au ales-o pe cea mai radicală, explorând teme apropiate lor, cea a relației dintre violență și artă. Propunerea aceasta a fost inspirată de reportajul jurnalistei suedeze Matilda Voss Gustavsson. Investigația ei a scos la iveală practici de ani de zile de hărțuire și viol a femeilor de către un bărbat influent din elita artistică a Stockholmului.

În răstimpul de nouă luni despre care aminteam, am avut ocazia să observăm o neașteptată schimbare în tonul dezbaterilor din Polonia. Între toamna lui 2020 și primăvara lui 2021 au fost denunțate în spațiul public abuzurile din faimosul Teatru Gardzienice. De asemenea, articolul Igăi Dzieciuchowicz despre acuzațiile aduse cunoscutului regizor Paweł Passini a dat startul dezbaterilor despre violență în școlile de teatru. În social media a apărut un val de mărturii fără precedent, adesea la fel de radicale ca postarea de pe facebook a Annei Paliga, studentă la Școala de Film din Łódź, care a adunat acuzații la adresa unor profesori eminenți. Astfel, am început munca la Klub/The Club într-o nouă realitate.

La nivel structural, Klub este un răspuns la violența din instituțiile de artă, inclusiv din academiile de artă. La nivelul semnificațiilor, spectacolul atinge spectrul larg al mecanismelor misoginiei culturale și al culturii violului bazat pe pactul tăcerii. Spectacolul este inspirat de reportajul originar, însă astfel adaptat încât să devină oglinda modului în care funcționează în Polonia violența asupra femeilor. Dată fiind gravitatea temei spectacolului,  siguranța muncii noastre a fost asigurată de prezența în timpul repetițiilor a Dobrawăi Borkała, artista și terapeuta specializată în gestionarea respirației. Procesul de lucru a fost protejat printr-un contract, un set de reguli pentru sala de repetiții, negociate la prima întâlnire și acceptate de toate participantele la procesul artistic. Toate creatoarele spectacolului sunt femei; pe lângă actrițe, le-am invitat pe muziciana Teoniki Rożynek, scenografa Marta Szypulska și asistenta Marta Szlasa-Rokicka. În timpul repetițiilor noastre problemele artistice au fost la fel de importante ca și dinamica grupului, soluționarea non-violentă a tensiunilor, grija față de bunăstarea psihică și fizică a fiecăreia.

Spectacolul Klub are două părți. Prima, bazată pe textul reportajului, a fost scrisă aproape în totalitate de mine, după discuțiile cu distribuția care avea temeri privind reprezentare excesivă a femeilor în postura victimei. Am ținut cont și de aspectul etic al muncii cu materialul documentar legat de tensiunea dintre mărturii și riscul însușirii poveștii altcuiva și fetișizarea violenței pe scenă. Din acest motiv am hotărât să preiau doar un singur fir narativ din reportajul lui Gustavsson: cazul Lydiei, prima femeie care a depus mărturie oficială împotriva violatorului ei, dar actrițele n-o interpretează pe Lydia. Spectacolul propune formula unui vernisaj în timpul căruia sunt menționate bârfe, calomnii și fantezii cu care se construiește o narațiune complexă, compusă din discursuri reciproc contradictorii despre violență și artă. A doua parte a spectacolului se bazează pe creația originală a actrițelor care realizează zece performance-uri solo care explorează diverse păreri și probleme privind cazul Lydiei și, de asemenea, încearcă să depășească stereotipurile reprezentării feminității pe scenă. Unul din fragmente se referă în mod direct la mișcarea #metoo din teatrele și academiile teatrale poloneze. Deseori actualizăm sau schimbăm spectacolul în funcție de locul lui de desfășurare, astfel încât să abordeze cele mai arzătoare probleme. Formula fiecărui performance solo este opțiunea artistică a actriței care l-a creat. Am conceput un proces artistic transparent, astfel încât actrițele să poată avea o reacție în fiecare etapă de lucru a spectacolului. Ele sunt inițiatoarele proiectului, co-creatoare ale conceptului artistic și interprete. Într-un anumit sens, Klub este un spectacol despre acest grup, reflectând în structura lui dinamica muncii și se bazează pe experiențele artistelor, fără a le exploata.

Klub a avut premiera în iunie 2021, este jucat atât la sediul Academiei, cât și în spațiul coproducătorului TR Warszawa, unul dintre cele mai importante teatre din Polonia. Producția a stârnit reacții vii din partea publicului și a criticilor. A fost pe larg comentat, de la revistele de teatru, la portaluri pe internet și până la reviste populare sau de lifestyle cum ar fi „Vogue”; a fost menționat în numeroase clasamente printre cele importante evenimente culturale ale anului 2021. În calitate de creatoare primim feedback continuu din social media, ca dovadă a faptului că spectacolul a trezit interesul unui public larg, nu numai a celui direct afectat de subiectul violenței în artă. Distribuția spectacolului Klub a primit două premii la Festivalul Internațional de Teatru „Boska Komedia.” Motivația juriului  a fost: „Acordăm primul premiu ca o recunoaștere a provocării dificile pe care și-a asumat-o ansamblul de a descrie situația femeilor în lumea artistică contemporană. Al doilea premiu este acordat pentru transmiterea unui manifest artistic și politic important, perfect atât în formă, cât și în conținut. Producția subliniază forța ansamblului, păstrând în același timp individualitatea fiecăreia dintre actrițe.”

Credit foto Bartek Warzecha

Pentru a va oferi o experienta de navigare mai buna acest site foloseste cookies.

Daca esti de acord cu acestea, inchide aceasta notificare sau afla mai multe despre setarile cookies aici | OK, inchide