Atitudini în teatrul românesc. Managerii
Irina Bodea-Radu: „Mizăm pe regenerarea urbană prin cultură” (scrisori)

Atitudini în teatrul românesc. Managerii
Eduard Burghelea: „Un manager nu este singur la cârma unei instituții.” (scrisori)
martie 7, 2024
Atitudini în teatrul românesc. Managerii
Radu Macrinici: „Cred în puterea teatrului de a se reinventa” (scrisori)
martie 20, 2024

În primele luni ale anului 2024, vom cunoaște atitudinile managerilor de teatru din România, domni și doamne directoare care conduc teatrele de repertoriu de limbă română, pentru publicul adult. Încercăm să punem pe hârtie (și mai ales pe ecrane) starea teatrului românesc văzută din interior în 2024. Parte a cercetării doctorale a regizoarei Leta Popescu, publicăm astăzi, la rubrica „Atitudini în teatrul românesc (scrisori)”, răspunsul Irinei Bodea-Radu, manager al Teatrului Dramatic „Ion D. Sîrbu”.

Dragă domnă director Irina Bodea-Radu,

Apare des în cercurile noastre întrebarea „ce se mai întâmplă la Petroșani?”. În anii studenției (2010-2015), Teatrul Dramatic „Ion D. Sîrbu” era cunoscut, cel puțin în Cluj, ca teatru în care merg tinerii după ce termină facultatea. Și nu doar absolvenții de Cluj au petrecut timp în teatrul de la Petroșani, doar că mie asta îmi auzeau urechile cel mai des. Era perioada de directorat a Nicoletei Bolcă, actriță a trupei din Petroșani care a condus teatrul din 2005 până în 2017. Nicoleta Bolcă a fost cunoscută în breaslă drept directoarea care a făcut producții mari la Petroșani cu regizori de renume ca Mihai Măniuțiu, Alexandru Dabija, Alexander Hausvater, dar și ca personaj controversat, implicat mai târziu în scandaluri de fraudă. După demisia lui Bolcă, preia  conducerea teatrului, prin concurs, actorul trupei craiovene, Cosmin Rădescu. Ne amintim și aici scandalurile și protestele de apărare a noului director. Acesta este și momentul primului interimat al dumnevoastră, după demisia lui Rădescu, în 2019. Sunteți interimar până la concursul din noiembrie 2021 pe care îl câștigați, cu o mică întrerupere de 2 luni când e interimar Cosmin Vasile. În sfârșit, ați preluat, se pare, un teatru destul de instabil, nu-i așa? Cum e acum, în 2024, Teatrul Dramatic „Ion D. Sîrbu”? S-au mai așezat lucrurile? Ce se mai întâmplă la Petroșani sau ce urmează să se întâmple?

Când mă uit pe ROF-urile teatrelor îmi vine în minte o singură întrebare: poate un teatru de repertoriu să îndeplinească atâtea obiective? Ce înțeleg eu, e că teatrul, „promovând valorile naționale și universale”, trebuie să facă spectacole și pentru tineri și pentru pensionari, să facă și modern și clasic, și educație și divertisment; să promoveze tinerele talente, să dezvolte cadre de laboarator și cercetare, să susțină dramaturgia românească contemporană și desigur să organizează turnee, să participe la festivaluri, să asigure și vizibilitate internațională, dacă se poate să meargă și prin sate, comune, orașe mai mici; să-și facă propriile publicații, să întrețină arhiva și tot așa, și tot așa. Peste toate astea teatrul trebuie să raporteze un număr cât mai mare de încasări și să mai închirieze și sălile, fie pentru bani fie în cadrul colaborărilor cu alte instituții din oraș. Nu ți se pare prea mult pentru teatrul pe care îl conduci? Și o altă întrebare care se naște de aici este: când trebuie să faci de toate pentru toți, cum îi mai dai și identitate unui teatru? Care e specificul Teatrul Dramatic „Ion D. Sîrbu” Petroșani sau care e identitatea la care mai e de lucrat? Are nevoie un teatru de identitate?

Sigur, activitatea principală a instituției este cea de producător de spectacole, de construcție repertorială. Știm prea bine însă că nu poți să îndeplinești toate aceste obiective fără o minimă construcție extra-repertorială, că nu poți să faci producție după producție fără ca în jurul acestora să nu croiești mici evenimente (sau mari evenimente, cum sunt festivalurile) care să ajute la îndeplinirea obiectivelor. Ce vă lipsește vouă la Petroșani pentru o construcție extra-repertorială trainică? Bani, resursă umană, infrastructură, timp? Sau ce anume aveți deja la Petroșani pentru o astfel de construcție?

În final, hai să facem un exercițiu de imaginație! Să zicem că răspunsul tău la această scrisoare va fi citit de Peștișorul de aur care îți va îndeplini 3 dorințe legate de soarta teatrului românesc și de cea a teatrului din Petroșani. Care e lista ta de dorințe ca manager de tearu în România 2024?

Cu drag, Leta

Irina Bodea-Radu Manager Teatrul Dramatic „Ion D.Sîrbu” din Petroșani. Foto arhiva teatrului

Irina Bodea-Radu Manager Teatrul Dramatic „Ion D.Sîrbu” din Petroșani. Foto arhiva teatrului

Dragă Leta Popescu,

Sunt actriță a Teatrului Dramatic „Ion D. Sîrbu” din Petroșani din septembrie 2006, imediat după absolvirea Universității de Artă Teatrală Târgu-Mureș. Primii 11 ani în care am lucrat în teatru acesta a fost condus de Nicoleta Bolcă. Strategia culturală și repertorială a instituției i-au aparținut integral, aș putea spune, cunoscând echipa teatrului din perioada aceea. În 2017, când Nicoleta Bolcă a demisionat, am participat la concursul organizat de Consiliul Județean Hunedoara pentru ocuparea postului de manager al Teatrului din Petroșani, alături de colegul meu de teatru, actorul Cosmin Rădescu (angajat și la Naționalul craiovean și la Teatrul „Ion D. Sîrbu”, prin cumul). Proiectul lui a câștigat concursul și a fost manager până în aprilie 2019, când a obținut sub 7 la evaluarea anuală și a fost demis. Atunci am fost numită manager interimar al instituției, funcție pe care am ocupat-o până în iulie 2019, lună în care o instanță de judecată a hotărât suspendarea actelor normative care l-au demis pe Rădescu și au dus la numirea mea în funcție, până la definitivarea procesului de fond care viza procedura evaluării picate de manager. Cosmin Rădescu a condus în continuare teatrul nostru până în mai 2021, când la conducere a fost numit manager interimar dl. ing. Cosmin Vasile (din aparatul Consiliului Județean Hunedoara). Acesta din urmă a deținut funcția mai puțin de o lună, până în iunie 2021, când, printr-o altă hotărâre judecătorească, Cosmin Rădescu a fost repus în funcție. În iulie 2021, Consiliul Județean l-a demis din nou pe Rădescu, de data aceasta numindu-mă pe mine în funcția de manager interimar. Procesele (în număr foarte mare) dintre Rădescu și Consiliul Județean Hunedoara au continuat să se desfășoare, unele s-au încheiat, altele mai sunt pe rol și astăzi. Am fost manager interimar din iulie până în noiembrie 2021, când am câștigat concursul pentru ocuparea postului, obținând un mandat de manager pentru 3 ani. Am dat atât de multe detalii pentru a clarifica istoria recentă a teatrului nostru, probabil destul de nebuloasă pentru cei nefamiliarizați cu ea.

Teatrul Dramatic „Ion D.Sîrbu” din Petroșani. Foto arhiva teatrului

Teatrul Dramatic „Ion D.Sîrbu” din Petroșani. Foto arhiva teatrului

Din păcate, lunga perioadă în care Teatrul Dramatic „Ion D. Sîrbu” a fost în centrul unor tensiuni și scandaluri cu amplă reverberație publică au dus la o decredibilizare a instituției. Numărul de spectatori s-a redus drastic, mulți artiști, colegi de breaslă, au refuzat să mai colaboreze cu noi, activitatea noastră profesională a avut mult de suferit etc.

În 2021, când mi-a fost propusă din nou funcția de manager interimar, am acceptat-o după ce am cântărit foarte bine toate datele problemei. Am acceptat-o, deși nu o voiam, pentru că am simțit că instituția Teatrului Dramatic „Ion D. Sîrbu” este o victimă colaterală și am dorit să o protejez.

Am devenit manager interimar, apoi manager titular și, aplicând ceea ce ne-a învățat Shakespeare, și anume că „omul, dacă ar fi constant ar fi perfect”, cu răbdare, perseverență, curaj, transparență, deschidere către nevoile comunității și grijă pentru coeziunea întregii echipe a TDIDS, am reușit, în doi ani, să stabilizez imaginea teatrului din Petroșani. Evident că nu de una singură 😊, ci în echipă cu colegii mei, echipă pe care am completat-o și întărit-o cu un regizor artistic (Sorin Militaru) și un secretar literar (Claudiu Groza). În acești ani am realizat proiecte de teatru ambițioase, am produs spectacole pe texte în premieră națională absolută, am participat la festivaluri și evenimente la care nu avusesem acces până atunci, am configurat asocieri internaționale. Știm că orice construcție cere timp, însă deja se văd niște rezultate: percepția față de teatrul nostru s-a schimbat, prejudecățile au început să se estompeze, iar colegii care au lucrat aici sau ne-au vizitat – fie regizori, scenografi, muzicieni, coregrafi sau critici teatrali – au apreciat calitatea trupei, profesionalismul corpului tehnic și de producție și, nu în ultimul rând, calitatea publicului nostru și frumusețea Văii Jiului.  Avem o energie pozitivă acum, din aproape toate punctele de vedere.

Foaier, Teatrul Dramatic „Ion D.Sîrbu” din Petroșani. Foto arhiva teatrului

Foaier, Teatrul Dramatic „Ion D.Sîrbu” din Petroșani. Foto arhiva teatrului

Echipa artistică a traversat fluctuații destul de severe de-a lungul timpului, din cauza atmosferei abuzive din teatru. Asta a făcut ca actorii nou-veniți să rămână doar câte o stagiune, ceea ce a dus la blocarea jucării unor producții realizate de regizori importanți. Practic, eram un nucleu stabil de circa 10 actori. Am parcurs experiențe profesionale memorabile, dar în spectacole fără durată în timp. Pe de altă parte, în unele stagiuni a existat o hiper-inflație de premiere, care a uzat enorm echipa. Consecința directă a fost acumularea frustărilor artistice și limitarea libertății de exprimare.

Cunoscând bine această situație am încercat, printr-un management transparent, deschis la dialog, construcția unui teatru în care ierarhizarea se face pe baza rezultatelor, care își respectă angajații, dar și spectatorii. Am completat echipa teatrului cu oameni talentați și luminoși, care au ajutat la creșterea vibrației trupei. Am încercat fidelizarea angajaților prin valoarea colaboratorilor noștri, prin proiectele artistice propuse, prin workshop-urile de dezvoltare profesională desfășurate, prin festivalurile la care am participat etc. Și se pare că am și reușit un pic. Avem în prezent în repertoriu 26 de spectacole pentru adulți și 16 spectacole pentru copii, spectacole care se joacă exclusiv cu resurse umane proprii.

În ceea ce privește activitatea Teatrului Dramatic „Ion D. Sîrbu”, într-adevăr, avem trecute în ROF toate cerințele enumerate de tine. Pare mult de făcut, dar sunt necesitățile fundamentale ale comunității căreia i se adresează teatrul nostru.

Petroșaniul, ca toată Valea Jiului, de altfel, a fost profund afectat de transformarea paradigmei economice din ultimele decenii. Zona extrem de dezvoltată, dar mono-industrială, a devenit o zonă defavorizată, cu o populație în permanentă scădere, cu o dinamică economică precară, care a dus la mari discrepanțe sociale. Tinerii preferă în continuare să se stabilească în alte zone, deși în ultimii ani șansele dezvoltării par să crească și pentru această regiune. Turismul are un potențial uriaș, ca și regenerarea urbană prin cultură. Iar proiectul managerial pe care îl concretizăm acum la TDIDS tocmai asta vizează: o regenerare urbană prin cultură.

Am deschis porțile teatrului pentru toate categoriile de public (repertoriul nostru acoperă toate categoriile de vârstă, de gen teatral ș.a.m.d.); am organizat evenimente prin care am câștigat spectatori fideli (de exemplu, am oferit comunității maghiare, cu ocazia Zilelor Culturii Maghiare din județul Hunedoara, spectacole în limba maghiară  – mulți dintre ei nu intraseră în teatrul nostru înainte, dar au continuat să vină după aceea; sau mini-festivalurile stradale pe care le-am susținut cu ocazia diverselor sărbători oficiale – 1 iunie, Crăciun, Paște; și exemplele pot continua); am fost parteneri în multe proiecte sociale cu ONG-uri și Asociații culturale din Valea Jiului (și nu numai); am promovat și susținut artiștii locali; am organizat ateliere de creație tematice pentru copii; pe lângă spectacolele de la sediu săptămânale (sâmbăta – adulți, duminica – copii), avem deplasări lunare la Deva, Hunedoara, Lupeni și câteva deplasări anuale în alte localități; găzduim spectacole itinerante, concerte, expoziții de artă, lansări de carte. Am încercat să servim comunitatea noastră cu toate resursele de care dispunem și astfel s-a creat și o identitate a TDIDS ca instituție de bază în Valea Jiului, un „pilon de susținere” al comunității, un centru cultural cu porțile deschise pentru oricine.

Sala mare, Teatrul Dramatic „Ion D.Sîrbu” din Petroșani / Foto arhiva teatrului

Sala mare, Teatrul Dramatic „Ion D.Sîrbu” din Petroșani / Foto arhiva teatrului

În 2023, cu ocazia împlinirii a 75 de ani de teatru profesionist în Valea Jiului, am organizat un showcase de o săptămână cu spectacole proprii și invitate, la care au participat numeroși colegi din țară și parteneri din străinătate – directori de teatre, critici teatrali, regizori, actori. Așa cum menționam și mai sus, unul din scopurile noastre (alături de acela de a sărbători cei 75 de ani cu comunitatea locală) a fost de a face cunoscut breslei că existăm, că avem ce juca/arăta; de a schimba percepția inerțială asupra activității teatrului din Petroșani. Știm cu toții, cei implicați în strategia artistică și administrativă a TDIDS, că rezultatele pe care le avem în momentul ăsta sunt doar primele roade ale stabilității și că o dezvoltare structurală, durabilă, cu impact pregnant la nivel comunitar și un rebranding al teatrului nostru în peisajul artistic național și internațional sunt provocări de durată. Dar suntem deciși să facem pașii necesari spre înainte.

În concluzie, în 2024, Teatrul Dramatic „Ion D. Sîrbu” din Petroșani își desfășoară în mod profesionist activitatea artistică, în cea de-a 76-a stagiune a sa. Este o instituție stabilă, necesară comunității pe care o servește, foarte populară și iubită în Valea Jiului și nu numai.

Iar pentru a ajunge la ultima ta întrebare, eu aș cere Peștișorului de Aur stabilitatea legislativă și administrativă care să ferească teatrele de permanenta „adaptare la criză” de acum; echilibrul financiar care să permită construcții pe termen lung, temeinice și de folos în primul rând comunității pentru care lucrăm; iar ultima, ca o dorință personală, să-i facă pe toți oamenii de teatru (manageri, regizori, actori, dramaturgi, scenografi, etc) să-și conștientizeze importanța misiunii lor.

Cu drag,
Irina Bodea-Radu

Citește și:
Atitudini în teatrul românesc. Managerii. Anna Maria Popa: „Managementul cultural e ca mersul pe sârmă” (scrisori)
Atitudini în teatru românesc. Managerii. Angela Zarojanu: „Teatrul este un instrument care te ferește de ignoranță” (scrisori)
Atitudini în teatru românesc. Managerii. Bogdan Costea: „În provincie se poate face teatru de calitate” (scrisori)
Atitudini în teatrul românesc. Managerii. Florin Toma: „Teatrul românesc e într-un joc de Monopoly” (scrisori)
Atitudini în teatrul românesc. Managerii. Eduard Burghelea: „Un manager nu este singur la cârma unei instituții.” (scrisori)
Atitudini în teatrul românesc. Managerii. Radu Macrinici: „Cred în puterea teatrului de a se reinventa” (scrisori)
Atitudini în teatrul românesc. Managerii. Radu Nichifor: „Dacă artiștii sunt încurajați pot muta munții” (scrisori)
Atitudini în teatrul românesc. Managerii. Ovidiu Caița: „Trupele locale au o valoare vitală în comunitățile lor” (scrisori)
Atitudini în teatrul românesc. Managerii. Gianina Cărbunariu: „Un proiect managerial se construiește cu efortul, inventivitatea și loialitatea resursei umane” (scrisori)

Pentru a va oferi o experienta de navigare mai buna acest site foloseste cookies.

Daca esti de acord cu acestea, inchide aceasta notificare sau afla mai multe despre setarile cookies aici | OK, inchide