SOS – Salvați planeta: Noi spectacole de teatru pentru copii la început de toamnă

Ce avem de regretat? Întrebări după 30 de ani
septembrie 3, 2019

În București viața culturală renaște brusc odată cu venirea toamnei și începutul noului an școlar. Copiii obișnuiți cu mersul la teatru își reiau așadar obiceiul. Coincidență sau nu, ceea ce am văzut în capitală la începutul toamnei are un puternic mesaj de intervenție activă pentru salvarea pământului.

Așadar, în diminețile de final de săptămână, unteatru (prin programul unteatru de copii) a devenit gazda unor spectacole de teatru pentru copii produse de Asociația Culturală pentru Educație prin Artă și nu numai. Spațiul de la unteatru propune un alt decor față de spațiile multicolorate din alte teatre destinate exclusiv copiilor, și anume un spațiu industrial până la intrarea în sala de spectacole, dar și o terasă de la etajul I unde copiii cu părinți pot aștepta înainte de intrarea la spectacol.

Spectacolul cu care s-a deschis programul, S.O.S. Dispar Poveștile scris și regizat de Oana Răsuceanu, face parte din genul de spectacole pentru copii deștepte și necesare, cu o narațiune bine închegată, care are o atitudine inclusivă față de un trai modern, dar care trage puternice semnale de alarmă asupra încălzirii globale și, implicit, a viitorului uman pe pământ.

Foto: Teodora Niculae

O fetiță de 7 ani, Mara, jucată de Lavinia Pele, cu niște părinți mult prea ocupați și puțin atenți la ea, care se refugiază de obicei în lectură este contactată de creatorul poveștilor pentru a le salva pe acestea din urmă de la pieire. Se pare că numai ea, cu dragostea ei față de personaje celebre precum Frumoasa din pădurea adormită, Scufița Roție, Albă ca Zăpada și cei 7 pitici, Harap Alb, Mica Sirenă, Crăiasa Zăpezii, le poate reda speranța personajelor într-o lume cu păduri întregi tăiate și cu oceane invadate de plastic și astfel cuvintele se întorc înapoi în paginile cărților rămase goale.

Premisa este simplă, iar structura spectacolului ușor de înțeles, creându-se astfel bazele educației copiilor și convingându-i că orice gest mic contează: de la mersul cu bicicleta în loc de mersul cu taxi sau cu mașina personală, la plantat un copac, la cumpărat mai puține produse cu ambalaje de plastic etc.

Schimbarea decorului se bazează pe îmbinarea de umbrele (umbrele albe care simbolizează iarna, umbrele albastre – apa), iar rafturile în formă de cort te duc cu gândul la un spațiu în plin proces de construcție a unei noi lumi, în care nu mai au loc neglijența, neimplicarea, absența, delăsarea. Acest decor simplificat este în contrapunct față de costumele personajelor din poveste, mereu strălucitoare, foarte bine executate, cu materiale care mai de care mai speciale: dantelă, satin, etc.

Cea mare recentă premieră a Operei Comice pentru copii, Erus și Valea Generozității, se bazează pe cartea cu aceeași nume, scrisă de consilierul în nutriție Alec Blenche, în urma unui proiect desfășurat într-o școală din Constanța și vorbește despre salvarea bogățiilor naturii.

Spectacolul realizat de Ana Crăciun Lambru beneficiază de prezența binefăcătoare a unor păpuși care îmbogățesc universul prin care trece Erus în drumul său către Valea Generozității. O bufniță gigant, un leopard, un pelican sau un urs, acestea sunt personajele pe care Erus le întâlnește și de la care învață ce înseamnă generozitatea.

Aventurile lui Erus sunt presărate cu fragmente muzicale în care actorii dovedesc că știu să cânte, că au avut parte de un antrenament serios pentru voce, dar și pentru mișcare. O scenă precum cea a leopardului care deplânge vânătoarea speciei sale aflată pe cale de dispariție devine cu atât mai puternică cu cât este cântată de o voce atât de impresionantă precum cea a actriței Teodora Antal.

Dacă în S.O.S. Dispar Poveștile Irina Velcescu și Adina Lucaciu fac un tur de forță în a se preschimba cu rapiditate dintr-un personaj de poveste în altul, în Erus și Valea Generozității se distinge antrenamentul avansat pentru voce și mișcare al actorilor Andreea Moustache, Victoria Radu, Andreea Lucaci, Teodora Antal și George Rotaru. Ambele spectacole transmit un mesaj coerent copiilor despre nevoia de salvare a unei planete suprapoluate.

Foto: Opera Comica pentru Copii

Pentru a va oferi o experienta de navigare mai buna acest site foloseste cookies.

Daca esti de acord cu acestea, inchide aceasta notificare sau afla mai multe despre setarile cookies aici | OK, inchide