Despre transformarea spectacolului sonor: un deceniu de Grand Prix Nova

Despre structuri invizibile: Gob Squad la Reactor de creație și experiment
iunie 8, 2022
Portret de student-păpușar: „Teatrul de păpuși îți oferă o perspectivă de ansamblu asupra lumii”
august 26, 2022

Teatru la microfon, teatru radiofonic, radio drama, audio drama sunt sintagme care surprind transformarea spectacolului audio[2] de-a lungul secolului de existență al genului, sincron cu evoluția tehnologiilor înregistrării și redării sunetului. La Radio România, teatrul la microfon s-a născut încă din primul an după înființarea instituției, în 1929, și de atunci a constituit unul din pilonii misiunii culturale a radioului public românesc. Prin fața microfonului au trecut vocile de aur ale generațiilor de actori români, iar radio drama și audio drama sunt termeni născuți din interferența cu noile tehnologii ale comunicări la distanță, din accesul generalizat la audiție online, în căști, on demand etc. Prin politici repertoriale și culturale asumate, teatrul radiofonic a devenit un gen artistic autonom cu un statut recunoscut în marea familie a teatrului, iar producțiile Teatrul Național Radiofonic (TNR) de-a lungul deceniilor au consolidat prestigiul genului în rândul ascultătorilor și al artiștilor scenei. Ultimii zece ani au marcat sincronizarea cu mediul internațional al producătorilor de profil. Două direcții majore sunt urmărite în strategia transformării Radioului public românesc în actor valoros pe scena spectacolului audio internațional. Într-o primă etapă, prezența constantă a producțiilor TNR în festivaluri internaționale de prestigiu, confirmată nu doar prin selecția în competiții, ci mai ales prin câștigarea unor importante premii, a propulsat Radio România în topul producătorilor de teatru radiofonic mondial alături de țări ca Elveția, Germania, Belgia, Franța. Amintim aici prestigioasele festivaluri care ne-au recompensat cu premii sau ne-au plasat în lista scurtă pentru un premiu în ultimii zece ani: Grand Prix Marulić (Hvar, Croația), Prix Italia, ABU Prizes (Asia-Pacific Broadcasting Union), New York Festivals, BBC Awards – Best European Drama, Prix Europa, UK International Radio Drama Festival etc. O a doua direcție, conjugată selecției producțiilor noastre în festivalurile internaționale, o reprezintă lansarea și susținerea Festivalului Internațional de Teatru Radiofonic Grand Prix Nova (GPN) organizat de Radio România începând din anul 2013.

Afiș de Mihnea Chelaru

Inițiatorii festivalului GPN, regizorii Ilinca Stihi, Attila Vizauer și Mihnea Chelaru au înțeles că mediul profesional național avea nevoie de un instrument de racordare la tendințele internaționale și de întâlnire directă a creatorilor din domeniu. Încă de la prima ediție, Bucureștiul a devenit un punct de întâlnire atractiv pe harta internațională festivalieră de gen. De la an la an, întâlnirile față în față cu creatorii și profesioniștii domeniului, completate de atelierele susținute de membrii juriului au conferit festivalului și o dimensiune educativ-formativă, subsumată temei inovației, de care au profitat toți participanții. Într-un deceniu, prin prezența celor mai valoroși producători și artiști ai scenei mondiale de profil, GPN și-a câștigat prestigiul unui loc de întâlnire stimulatoare pentru inovația în domeniul spectacolului audio, dar și al contactelor favorabile viitoarelor coproducții internaționale.

La bilanțul a zece ani de existență ai Grand Prix Nova, palmaresul festivalului confirmă tematica inovației pe care și-a asumat-o sistematic. Inovația, impusă de dinamica evoluției tehnologiilor, și-a dovedit relevanța, de la o ediție la alta, prin diversificarea plajei abordărilor estetice și stilistice. Pornit în 2013 cu două secțiuni tradiționale, Radio Drama și Short Forms, festivalul s-a extins cu o nouă categorie în 2018, Binaural Drama, răspunzând noilor realități ale înregistrării, postprocesării sunetului și audiției 360°. Dacă formele consacrate, Radio Dama și Short Forms, au generat o varietate de soluții estetice derivate din conceptul dramaturgic, Binaural Drama explorează posibilitățile imersive ale audiției 3D în căști, cu rezultate echivalente realității virtuale (VR) transpuse în mediul audio. Sincronă cu accesul liber la producțiile audio drama online pe site-urile și platformele radiourilor publice sau independente, categoria Binaural Drama a oferit o nouă viață ficțiunii radiofonice, eliberate de emisia în grila unui post de radio cu unică difuzare după un orar prestabilit. În acest context, prin postarea online Audio Drama a ajuns la audiența tânără a cărei principală sursă de informație și comunicare  e internetul. Extensiile online ale GPN, site-ul festivalului și al TNR, www.eteatru.ro, precum și pagina de facebook @gpnromania au extins audiența festivalului mult dincolo de limitele sale geografice. Anii pandemiei de covid-19, 2020-2021, au dovedit capacitatea de adaptare și reconfigurare a evenimentului la formatul online, Grand Prix Nova fiind primul festival internațional de profil care a oferit o soluție de continuitate pentru perioada de izolare și la restricțiile de întâlnire fizică ale grupurilor profesionale, fără să anuleze vreo ediție de festival. Am redescoperit în cei doi ani dificili de comunicare la distanță forța comunității noastre, capacitatea de adaptare și creativitatea artiștilor care au găsit soluții inovative pentru a continua să producă de la distanță. Indirect, această perioadă a produs noi soluții și contexte de producție inovatoare pe care, sunt convinsă, vom continua să le explorăm și în anii care vin.

GPN s-a lansat ca festival concurs cu un juriu compus din radiofoniști prestigioși, invitați din mediul internațional, producători și artiști multipremiați care au argumentat explicit decizia pentru fiecare producție laureată. Prin asumarea opțiunilor lor, juriile au validat posibile direcții de explorare a unor noi teritorii sonore în ficțiunea audio. Arhiva stocată în secțiunea Winners pe site-ul festivalului[3] documentează cu informații și imagini componența juriilor și câștigătorii tuturor edițiilor GPN până în prezent. Decizia de a modifica regulamentul de jurizare de anul acesta a fost inspirată de practica altor mari festivaluri internaționale ca Prix Europa (Berlin-Potsdam, Germania) sau Grand Prix Marulić (Hvar, Croația). Astfel, din 2022 noua formulă a juriului colectiv acordă mai multă putere de decizie reprezentanților producțiilor participante în concurs, aceștia fiind implicați în notarea fiecărei producții calificate. Juriul astfel format e coordonat de doi invitați, personalități incontestabile ale domeniului. Răspundem, în acest fel, tendinței de participare colectivă la decizia câștigătorilor și mizăm pe o creștere a aportului festivalului la dezbaterea dintre participanți și la stimularea posibilelor colaborări internaționale născute din aceste întâlniri. În deceniul scurs, fiecare nouă ediție a GPN a înscris la startul festivalului tineri artiști care au confirmat existența unui interes crescut pentru genul audio drama în rândul noilor generații. Artiștii independenți descoperă și explorează potențialul de creativitate al spectacolului audio, se conectează la forța și experiența radiourilor publice prin intermediul festivalului. În mod special în ultimii doi ani, tinerii au descoperit audio drama ca mediu generos de expresie artistică în condițiile de muncă restricționată din teatre. Lărgirea componenței juriului, care îi include de anul acesta și pe tinerii reprezentanți ai producțiilor independente, va accelera procesul racordării lor la mișcarea internațională și va crește aportul festivalului la coagularea generațiilor în comunitatea profesională internațională.

Ficțiunea este genul privilegiat de GPN, iar creșterea interesului tinerilor creatori e stimulat și de accesibilitatea producțiilor festivalului spre ascultare online. Privită din perspectiva soluțiilor estetice, tematica variată a creației de ficțiune audio e sincronă tendințelor din noua dramaturgie și din spectacolul de scenă. Așa cum în teatru granițele fluide dintre arte și genuri dau naștere unor forme „orfane”[4], în dramaturgia spectacolului audio sunt topite elemente transpuse din genuri diferite: teatrul antic, musical, cabaret, comedie, documentar, sitcom etc. Astfel, tematici cu relevanță social-politică înglobează tehnici din teatrul documentar și devised. Docu-fiction, mocu-fiction sunt forme hibride născute din expandarea reportajului în ficțiune, din jocul cu false știri, din  tratarea ficțională a unor genuri împrumutate din jurnalismul media. Desigur, dramaturgia clasică rămâne un reper cultural reinterpretat din perspectiva valorilor prezentului, dar varietatea soluțiilor estetice e constanta producțiilor prezente în selecția festivalului. Subiectul merită o analiză teoretică care depășește cadrele articolului de față, dar consultarea listei producțiilor prezentate în festival în ani oferă o imagine panoramică a resurselor genului. În general, s-au impus scenariile originale, scrise special pentru mediul auditiv unde fiecare strat sonor e rezultatul muncii în echipă a dramaturgului, regizorului, inginerului de sunet și a compozitorului. Narativitatea e preponderent alimentată prin documentarea ficțională a unor teme și subiecte inspirate din realitate. Dezvoltarea scenariilor pe multiple paliere sonore răspunde sensibilității contemporane și tendinței multitasking a lumii de azi. Ars acustica, gen sonor prin excelență, se diversifică, inspirat de captarea sonorităților cotidianului din varii medii socio-culturale, de  performarea unor limbaje sonore experimentale, de hibridarea muzicii cu nuclee ficționale. Toate aceste tendințe vorbesc despre capacitatea spectacolului audio de a reflecta cultural lumea contemporană în diversitatea și dinamica ei.

A zecea ediție a festivalului Grand Prix Nova adună la București 33 de producții din 15 țări pe care vă invităm să le descoperiți și să le audiați în căști online pe site-ul www.eteatru.ro (cu scriptul în limba engleză asociat). Mai mult, dezbaterile de la finalul fiecărei zile de audiție, transmise prin streaming live pe pagina de facebook Grand Prix Nova Romania (@gpnromania), rămân disponibile online. Anul acesta, cei doi coordonatori de juriu sunt două personalități ale mediului radiofonic internațional, artiști cu numeroase premii în spațiul european de limbă germană. Reto Ott este un experimentat regizor, dramaturg și producător la Radioteleviziunea Elvețiană și membru al European Broadcasting Union, iar dramaturgul  și scriitorul austriac Andreas Jungwirth, este autorul a numeroase scenarii produse de radiodifuziunile austriece și germane, cu un impresionat palmares festivalier. Prezența acestora la București a fost posibilă prin suportul partenerilor noștri, Ambasada Elveției în România prin Swiss Sponsors’ Fund Romania și Forumul Cultural Austriac la București. Teatrul Național București ne este partener generos în găzduirea festivalului la această ediție care reia colaborarea noastră în desfășurarea fizică a festivalului. Ajungem, astfel, la audiența interesată de fenomenul spectacolului audio și la profesioniștii genului conectați la agenda festivalieră internațională.

 

 

Oana Cristea Grigorescu

(redactor Teatrul Național Radiofonic, Radio România)

[1] Artciol apărut pe siteul www.srr.tnr.ro cu ocazia aniversării a zece ani de existență ai festivalului Grand Prix Nova.

[2] În acest articol folosesc termenul generic spectacol audio pentru formele teatrului radiofonic, apărut în 1924. (v.bookriot.com/history-of-the-radio-drama/)

[3] V. http://www.grandprixnova.ro/info/info-index.htm?c=4741&g=7

[4] Termen lansat de criticul de teatru George Banu pentru formele teatrale hibride, născute din interferența mai multor arte în scenă (dans, video, cabaret etc).

Pentru a va oferi o experienta de navigare mai buna acest site foloseste cookies.

Daca esti de acord cu acestea, inchide aceasta notificare sau afla mai multe despre setarile cookies aici | OK, inchide