„AIAS. ESEU DESPRE DEMENȚĂ” la Teatrul Național „Marin Sorescu”

„Persona” la unteatru – Despre dedublare și transfer ca parte din viață
august 30, 2018
Platforma Internațională de Teatru București # 5: istoria cu i mic (11 – 14 octombrie 2018)
septembrie 7, 2018

Teatrul Național „Marin Sorescu” anunță deschiderea stagiunii 2018-2019 a Teatrului Național „Marin Sorescu” din Craiova, cu premiera spectacolului AIAS. ESEU DSEPRE DEMENȚĂ, scenariu dramatic de Anca Măniuțiu și Mihai Măniuțiu, după „Aias” de Sofocle, traducerea George Fotino, pe 21 sept. 2018, ora 19,oo, la Sala „Amza Pelea” a Teatrului Național „Marin Sorescu” din Craiova.

Echipa de creație a spectacolului:  regia – Mihai Măniuțiu, coregrafia – Andrea Gavriliu, decor – Adrian Damian, costume – Luiza Enescu, muzica – Mihai Dobre, asistent coregrafie – Mariana Gavriciuc, asistent scenografie – Sebastian Rațiu. Pe scena craioveană, Claudiu Bleonţ este Aias, iar din distribuția spectacolului fac parte actorii Adrian Andone, George Albert Costea, Alex Calangiu, Ştefan Cepoi, Dragoş Măceşanu, Cătălin Miculeasa, Claudiu Mihail, Liviu Topuzu, Petri Ştefănescu, Cosmin Dolea, Teodor Ioan, Robert Vladu, Monica Ardeleanu, Gabriela Baciu,  Anca Dinu, Corina Druc, Alina Mangra, Petronela Zurba, Ramona Drăgulescu, Ana Negrescu, Mihaela Dobre, Daria Ghiţu, Raluca Păun, Tamara Popescu, Geni Macsim, Constantin Cicort, Marian Politic, Angel Rababoc, Eugen Titu, Nicolae Vicol.

„Pierderea direcției și efectul de „domino” al acesteia. Aias își pierde luciditatea. Mișcările sale traduc chin, renunțare, revoltă. Acestea îl umanizează. Îl transformă dintr-o mașinărie de război într-un om rătăcit și singur. Soldații lui Aias își pierd astfel imaginea care-i ghidează. Ei continuă să funcționeze ca un grup, dar e un grup care și-a pierdut nordul. Își caută ritmul comun acum când nu mai are cine să-l impună. Această primă întâlnire cu trupa Teatrului Național „Marin Sorescu” a însemnat cea de-a zecea întâlnire cu regizorul Mihai Măniuțiu. Rezultatul are o dinamică ce dă senzația de urgență, de alertă, chiar și atunci când totul se oprește în loc. …Apoi banda pornește din nou.” (Andrea Gavriliu)

Cu o telefoniadă interminabilă, într-o degringoladă epică, începe spectacolul lui Mihai Măniuțiu, Aias. Eseu despre demență. Generalii ahei sunt în derivă după scena hecatombei, când Aias, orbit de zei, confundă animalele cu cei pe care vrea să se răzbune. Scenariul dramatic propus de Anca Măniuțiu, în colaborare cu regizorul spectacolului, țintește în inima nebuniei lui Aias, eroul homeric apropiat lui Ahile, cel mort sub zidurile Troiei. De acolo începe calvarul: după ce Ahile este rănit mortal de săgeata trasă de Paris, Aias, protejat în luptă de Ulise, aduce cadavrul eroului în tabăra aheilor. Însă Agamemnon nu îi răsplătește fapta eroică și decide să-i dea lui Ulise armele eroului mort. De aici, orbirea, furia, demența provocate de zeii care îl abat de planul său. „Vă temeți să vedeți un om ce și-a ieșit din minți?// Vă este teamă de un om ieșit din minți?/ Nebun e cel care de sine nu mai fuge./ Eu nu mai fug de mine însumi./ Deci – sunt nebun!

Pentru a va oferi o experienta de navigare mai buna acest site foloseste cookies.

Daca esti de acord cu acestea, inchide aceasta notificare sau afla mai multe despre setarile cookies aici | OK, inchide